تأثیر اجرای آموزش روش "همتاخوانی" بر پیشرفت مهارت خوانداری آیات قرآن کریم در زبان عربی |
کد مقاله : 1006-4ARCONF (R2) |
نویسندگان |
هدایت الله تقی زاده *1، مهسا زلالی2 1دانشیار گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889 -14665 تهران،ایران 2کارشناسی ارشد زبان عربی- دبیر آموزش و پرورش استان تهران. |
چکیده مقاله |
باتوجه به رویکردهای نوین به زبان و مورد اهمیت قرار گرفتن هر چهار مهارت زبانی، مهارت خواندن نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این رابطه معلمان وظیفه دارند با هوشمندی زیاد موارد نقص در این مهارت را مورد توجه قرار داده و برای مرتفع کردن آن از طریق روشهای نوین تدریس و روشهای تدریس فعال بکوشند. پژوهش حاضر نیز با روش تحلیل کمی و کیفی به بررسی تأثیر اجرای روش "همتاخوانی" بر پیشرفت مهارت قرائت آیات درس کتاب دین و زندگی 2 پایه یازدهم علوم انسانی دبیرستان محدثه تهران میپردازد. این پژوهش بر روی نمونه 32 نفری دختر به صورت بررسی پیش آزمون و پس آزمون انجام شده است. ابتدا برای سنجش تأثیر متغیر مستقل (روش تدریس همتاخوانی) بر متغیر وابسته (توانمندی مهارت خواندن) طرح درسی در 20 جلسه تدوین شد تا آیات درس در 10 جلسه ابتدایی به صورت سنتی یعنی قرائت معلم و تکرار توسط دانشآموز و پرسش کلاسی ارائه شود. طرح درس 10جلسهای بعدی به صورت فعال و روش همتاخوانی ارائه شده است. در این پژوهش با بررسی پیوسته در 20 جلسه، از طریق مشاهده، گزارش، مصاحبه و بررسی دادههای کلاسی و ارائه راهکار در طول تدریس 20جلسه دریافت شد. تحلیل دادهها بااستفاده از نرمافزار SPSSانجام شده است. نتایج نشان داد اجرای روش نوین و استراتژی قرائت همتایان به شکل معناداری در افزایش مهارت قرائت آیات و عبارات عربی کتاب دین و زندگی یازدهم اثر مثبتی داشته و باعث توانمندسازی دانشآموزان و بالارفتن میانگین نمرات در مهارت خواندن آیات کتاب درسی شده است. |
کلیدواژه ها |
آموزش، همتاخوانی، مهارت خوانداری در زبان عربی، کتاب دین و زندگی 2 پایه یازدهم علوم انسانی، روش تدریس فعال. |
وضعیت: پذیرفته شده |