نقش دستسازهها بر کیفیت آموزش، یادگیری و سادهسازی مفاهیم زبان عربی (مطالعه موردی: «عربی، زبان قرآن» متوسطه اول پایه هفتم) |
کد مقاله : 1008-4ARCONF (R2) |
نویسندگان |
صدیقه ملانجفی1، هدایت الله تقی زاده *2 1معلَم 2دانشیار گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889 -14665 تهران،ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش دستسازهها بر یادگیری درس عربی انجام شده است. در این مطالعه سعی شده است ضمن معرفی دستسازهها به عنوان یکی از ابزارهای کمک آموزشی، جایگاه آن در فرآیند یاددهی- یادگیری در درس «عربی، زبان قرآن» در مقطع متوسطه اول پایه هفتم بررسی شده و اثربخشی آن در کیفیت یادگیری، جذاب سازی کلاس درس و آسان سازی روند آموزش مورد مطالعه قرار گیرد. این جستار یک پژوهش کاربردی با روش توصیفی- تحلیلی میباشد و به دنبال پاسخ به این سوال است که دستسازها چه تأثیری بر میزان آموزش و یادگیری و علاقه و انتقال مفاهیم به فراگیران دارد؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که دستسازهها در ارتقاء کیفیت آموزشی، ایجاد بستر یادگیری مؤثر و کارآمد، ایجاد جذابیت در کلاس درس، تسهیل فرآیند یاددهی ـ یادگیری نقش و جایگاه مهمیدارد. با توجه به نقش دستسازهها در عینیت بخشی به مفاهیم انتزاعی در درس عربی، برگزاری دورهها و کارگاههای ضمن خدمت و جلسات دانش افزایی برای معلمان و همچنین برگزاری نمایشگاههای متعدد و همایشهای مربوطه توسط اداره آموزش و پرورش، با رویکرد ترغیب و تشویق معلمان به استفاده از انواع دستسازهها در روش تدریس خود، توصیه میشود. |
کلیدواژه ها |
یادگیری، خلاقیت، دستسازه، آموزش درس عربی. |
وضعیت: پذیرفته شده |