شناسایی روشهای موثر گذران اوقات فراغت فعال دانشجومعلمان رشته عربی دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1011-4ARCONF (R1) |
نویسندگان |
محسن حمیدی *1، علی خالقی2، مهدی گودرزی3 1استادیار گروه آموزش تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 3گروه مدیریت ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش شناسایی روشهای مؤثر گذران اوقات فراغت فعال دانشجویان رشته عربی دانشگاه فرهنگیان می باشد، روش تحقیق پژوهش حاضر، توصیفی پیمایشی است، جامعه آماری شامل دانشجویان رشته عربی در سال تحصیلی 1401-1402 که تعداد آنها بر اساس گزارش معاونت آموزش دانشگاه 375 نفر میباشد که به صورت کل شمار نمونه گیری انجام شد، در پژوهش حاضر ، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، تدوین آیتمهای پرسشنامه به دو روش انجام شد. در گام اول، مصاحبهای با 10 نفر از متخصصین، اساتید تربیت بدنی و اساتید حوزه آموزش رشته عربی انجام و سؤالاتی پرسیده شد. بعد از تدوین آیتمهای اولیه، ادبیات نظری پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت و لیست آیتمهای نهایی پرسشنامه، ایجاد شد، در این تحقیق برای تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده از نمونهها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد، براساس یافته ها، نتایج در این پژوهش از تحلیل عاملی اکتشافی برای تعیین و شناسایی روشهای مؤثر گذران اوقات فراغت فعال دانشجویان رشته عربی در دانشگاه فرهنگیان استفاده شد. به همین دلیل پیش از انجام تحلیل عاملی، برای تعیین همبستگی بین متغیرها (گویهها) از آزمون بارتلت استفاده شد، و در پایان می توان نتیجه گرفت که با توجه به یافتهها مقدار KMO به دست آمده 921/0 میباشد. این مقدار بیانگر این موضوع است تعداد نمونه های تحقیق به منظور تحلیل عاملی کفایت میکند و انجام تحلیل عاملی برای دادههای مورد نظر امکانپذیر بوده و میتوان دادهها را به یک سری عاملهای پنهان تقلیل داد. |
کلیدواژه ها |
اوقات فراغت فعال، دانشگاه فرهنگیان، دانشجومعلمان رشته عربی |
وضعیت: پذیرفته شده |