رویکردهای نوظهور در آموزش زبان عربی به زبانآموزان با نیازهای ویژه |
کد مقاله : 1016-4ARCONF (R2) |
نویسندگان |
نصرت دهانی *، محمدتقی زندوکیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده ادبیات, گروه زبان و ادبیات عربی, زاهدان, ایران. |
چکیده مقاله |
این پژوهش به بررسی رویکردهای نوظهور در آموزش زبان عربی به زبانآموزان با نیازهای ویژه میپردازد. زبانآموزان با نیازهای خاص به دلیل ناتوانیهای جسمی، اختلالات یادگیری و مشکلات عاطفی و اجتماعی ممکن است با چالشهای خاصی در فرآیند یادگیری مواجه شوند. بنابراین، شناسایی دقیق نیازهای این زبانآموزان و طراحی برنامههای آموزشی متناسب از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی_ تحلیلی به بررسی چندین راهبرد آموزشی میپردازد، از جمله استفاده از تکنولوژیهای آموزشی مانند نرمافزارها و ویدئوهای تعاملی، توجه به سبکهای یادگیری فردی، ایجاد محیط یادگیری آرام و حمایتهای عاطفی. این راهبردها میتوانند به بهبود کیفیت یادگیری و افزایش انگیزه و اعتماد به نفس زبانآموزان کمک کنند. همچنین، بر اهمیت ایجاد شبکههای حمایتی برای معلمان، والدین و متخصصان تأکید میشود تا شرایط یادگیری این گروه بهتر شود. تنایج حاکی از آن است که با اجرای این راهبردها، زبانآموزان با نیازهای خاص میتوانند به توانمندیهای زبانی و اجتماعی خود دست یابند و در جامعه به عنوان اعضای فعال و مشارکتکننده مؤثر حضور یابند. این موضوع نشاندهنده اهمیت توجه به نیازهای خاص در فرآیند یادگیری زبان است. |
کلیدواژه ها |
رویکردهای آموزشی، زبان آموزان، آموزش زبان عربی. |
وضعیت: پذیرفته شده |