رویکردهای نوظهور در آموزش زبان عربی به زبان‌آموزان با نیازهای ویژه
کد مقاله : 1016-4ARCONF (R2)
نویسندگان
نصرت دهانی *، محمدتقی زندوکیلی
دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده ادبیات, گروه زبان و ادبیات عربی, زاهدان, ایران.
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی رویکردهای نوظهور در آموزش زبان عربی به زبان‌آموزان با نیازهای ویژه می‌پردازد. زبان‌آموزان با نیازهای خاص به دلیل ناتوانی‌های جسمی، اختلالات یادگیری و مشکلات عاطفی و اجتماعی ممکن است با چالش‌های خاصی در فرآیند یادگیری مواجه شوند. بنابراین، شناسایی دقیق نیازهای این زبان‌آموزان و طراحی برنامه‌های آموزشی متناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی_ تحلیلی به بررسی چندین راهبرد آموزشی می‌پردازد، از جمله استفاده از تکنولوژی‌های آموزشی مانند نرم‌افزارها و ویدئوهای تعاملی، توجه به سبک‌های یادگیری فردی، ایجاد محیط یادگیری آرام و حمایت‌های عاطفی. این راهبردها می‌توانند به بهبود کیفیت یادگیری و افزایش انگیزه و اعتماد به نفس زبان‌آموزان کمک کنند. همچنین، بر اهمیت ایجاد شبکه‌های حمایتی برای معلمان، والدین و متخصصان تأکید می‌شود تا شرایط یادگیری این گروه بهتر شود. تنایج حاکی از آن است که با اجرای این راهبردها، زبان‌آموزان با نیازهای خاص می‌توانند به توانمندی‌های زبانی و اجتماعی خود دست یابند و در جامعه به عنوان اعضای فعال و مشارکت‌کننده مؤثر حضور یابند. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت توجه به نیازهای خاص در فرآیند یادگیری زبان است.
کلیدواژه ها
رویکردهای آموزشی، زبان آموزان، آموزش زبان عربی.
وضعیت: پذیرفته شده