بررسی رابطه الگوهای تفکر بر اساس سبک زندگی اسلامی در دانشجومعلمان رشته ادبیات عرب با رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قم |
کد مقاله : 1019-4ARCONF (R1) |
نویسندگان |
حمید جعفریان یسار *1، محسن شهیدی2، محسن حمیدی3، علی خالقی4 1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ـ پردیس آیت الله طالقانی قم 2استادیار دانشگاه فرهنگیان قم 3استادیار گروه آموزش تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 4استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف این مطالعه بررسی رابطه الگوهای تفکر بر اساس سبک زندگی اسلامی در دانشجومعلمان رشته ادبیات عرب با رشته علوم تربیتی در دانشگاه فرهنگیان قم بود. این مطالعه به روش توصیفی ـ همبستگی و با جامعه آماری آن، دانشجویان رشتههای ادبیات عرب و علوم تربیتی که در سال 1400 وارد دانشگاه فرهنگیان شدند، و با نمونه آماری دانشجویان به صورت سرشماری، که 96 نفر از در رشته علوم تربیتی و 46 نفر در رشته ادبیات عرب بودند، انجام شد. در این مطالعه، دو پرسشنامه سبک زندگی اسلامی و پرسشنامه الگوهای تفکر استفاده شد. پرسشنامه سبک زندگی اسلامی، توسط کاویانی (1388)، ساخته شد. ضریب پایایی این پرسشنامه در این مطالعه 88/0 محاسبه شد. پرسشنامه سبکهای تفکر توسط استرنبرگ و واگنر، در سال 1992 ساخته شد. در این مطالعه، از فرم کوتاه پرسشنامه؛ که شامل 40 گویه و 5 زیرمقیاس، سبک تفکر اجرایی، سبک تفکر قانونی، سبک تفکر قضایی، سبک تفکر آزاداندیش و سبک تفکر محافظهکار؛ با ضریب پایای 84/0 استفاده شد. یافتهها: بین سبک زندگی اسلامی دانشجویان با سبک تفکر (کلی) با اطمینان 99 درصد رابطه معناداری وجود دارد. سبک زندگی اسلامی دانشجویان قادر است به میزان بیش از 14 درصد، سبک تفکر (کلی)؛ به میزان بیش از 23 درصد، سبک تفکر اجرایی؛ به میزان بیش از 3 درصد، سبک تفکر قانونی؛ به میزان بیش از 12 درصد، سبک تفکر قضایی؛ به میزان بیش از 17 درصد، سبک تفکر آزاداندیش و به میزان بیش از 8 درصد، سبک تفکر محافظهکار را در دانشجویان پیشبینی کند. |
کلیدواژه ها |
الگوهای تفکر، سبک زندگی اسلامی، ادبیات عرب، علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان. |
وضعیت: پذیرفته شده |