بررسی نقش کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سواد تربیتی دانشجومعلمان رشته آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان قم |
کد مقاله : 1020-4ARCONF (R1) |
نویسندگان |
حمید جعفریان یسار *1، مهدی شیریتنها2، رضا قیامی مجهز3، علی مهوری4 1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ـ پردیس آیت الله طالقانی قم 2کارشناس آموزش پردیس آیت اله طالقانی قم 3کارشناس مسوول آموزش و تحصیلات تکمیلی پردیس آیت اله طالقانی قم 4سرپرست شبانه روزی پردیس آیت اله طالقانی قم |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش کاربرد فناوری اطلاعات بر سواد تربیتی دانشجومعلمان رشته آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان قم بود. جامعه آماری پژوهش، شامل دانشجومعلمان رشته آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان قم و نمونه آماری آن، همه دانشجومعلمان رشته آموزش زبان عربی هستند که در این ترم در مدارس کارورزی هم حضور دارند و تعداد آنها 40 نفر شمارش شدهاند، بود. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساختهای است که از نظر اساتید روایی آن تایید شده و پایایی آن با آلفای کرونباخ 866/0 به دست آمده؛ که میزان آشنایی با فناوری اطلاعات در مدارس و تأثیر آن را سواد تربیتی دانشجومعلمان را مورد ارزیابی قرار داده است. یافتهها: دانشجو معلمان اظهار داشتند که، برای تدریس و مسائل مربوط به آن، حدود 3 درصد از فضای کلاس مجازی که در مدارس موجود است استفاده میشود. بیشترین آشنایی دانشجومعلمان در بخش فاوا، در مولفههای ورد و پاورپوینت است. دانشجومعلمان بر اساس میانگین به دست آمده؛ با مفهوم کلی فناوری اطلاعات، آشنایی نسبتاً خوبی دارند. در واقع آشنایی دانشجومعلمان بیشتر از 50 درصد است. دانشجومعلمان از فناوری اطلاعات در روشهای آموزشی بهره میگیرند اما تأثیری در سواد تربیتی آنان ندارد. |
کلیدواژه ها |
فناوری اطلاعات(ICT)، سواد تربیتی، دانشجومعلمان، آموزش زبان عربی. |
وضعیت: پذیرفته شده |