ضرورت توجه به زبان و ادبیات معاصر عربی با ایجاد رویکردهای جدید و کاربردی در دوره کارشناسی |
کد مقاله : 1021-4ARCONF (R2) |
نویسندگان |
علی پروانه *، حدیث دارابی مدرس دانشگاه |
چکیده مقاله |
امروزه مسألهی بهروز بودن سرفصلهای درسی در تمام مقاطع آموزشی از جمله مهمترین دغدغههای سیاستگذاران در حوزهی تکنولوزی آموزشی محسوب میشود. دلیل چنین امری را میتوان در میزان اهمیت و نقش نظامهای آموزشی کارآمد به عنوان یکی از محورهای مهم توسعهیافتگی جستجو کرد، این در حالی است که کلیت الگوهای ساختار نظام آموزشی ما همان الگوهای مصوب حداقل ده یا پانزده سال قبل میباشد. تبعات چنین پسافتادگی و عدم توازن در تقسیم دروس کارشناسی در رشته زبان و ادبیات عربی باعث شده که دانشجوی کارشناسی ما پس از فارغ التحصیل شدن در این رشته، آشنایی چندانی با زبان و ادبیات معاصر عرب و بحث-های جدید آن نداشته باشد، اختصاص تنها چند واحد از مجموع واحدهای درسی کارشناسی به ادبیات معاصر، حکایت از عمق این خلأ در دانشگاههای ما دارد. هدف این پژوهش که با روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است، بررسی ضرورت تقویت زبان و ادبیات معاصر عربی در دورهی کارشناسی است، نتیجه نشان میدهد که ضرورت تغییر سرفصلها و تعدیل واحدهای درسی، نیازمند یک تحول چند سویه در همهی ابعاد جریان آموزشی میباشد که از جمله مهمترین آنها میتوان توجه به زبان و ادبیات معاصر عربی با رویکرد رسانه، اقتصاد و تجارت، گردشگری و طب سنتی اشاره کرد. این امر نهتنها از تکرار موضوعات و در نتیجه دلزدگی دانشجو در دوران تحصیل جلوگیری خواهد کرد، بلکه باعث کارآفرینی، بهروز بودن و کاربردی شدن این رشته در جهت منافع ملی کشور میشود. |
کلیدواژه ها |
زبان و ادبیات عربی، نظام آموزشی، ادبیات معاصر، سرفصل دروس |
وضعیت: پذیرفته شده |