مهارت ها و صلاحیت های مورد نیاز معلمان عربی برای تدریس |
کد مقاله : 1022-4ARCONF (R3) |
نویسندگان |
مریم شریفی دروازه *1، مبینا خدابخشی2 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی رشته عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
شایستگی ها و مهارت های معلمان در کارآمد بودن معلمان و در نتیجه تحقق اهداف مدرسه و نظام آموزش و پرورش نقش اساسی دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی مهارت ها و صلاحیت های مورد نیاز معلمان عربی دوره متوسطه است. این پژوهش با روش پژوهش روایی و رویکرد کیفی انجام شده است . جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دبیران عربی مقطع متوسطه (اول و دوم) شهر تویسرکان می باشد. نمونه گیری به شیوه هدفمند و تارسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. به منظور گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته با دبیران عربی انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق کدگذاری و مقوله بندی انجام شده است. و پس از تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه پنج مفهوم به دست آمد : اخلاق حرفه ای معلمان ، شایستگی ها وتجارب حرفه ای معلمان ، تخصص حرفه ای معلمان ، ضرورت مهارت های تدریس برای معلمان و راهکارهای آموزش و تقویت مهارت معلمان. |
کلیدواژه ها |
مهارت های معلم ، صلاحیت های معلم ، آموزش متوسطه ، پژوهش روایی |
وضعیت: پذیرفته شده |