جذاب سازی روش های تدریس عربی |
کد مقاله : 1023-4ARCONF (R3) |
نویسندگان |
مریم شریفی دروازه *1، لیلا سهرابلو2 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی رشته عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف علاقمند کردن سه نفر از دانش آموزان پایه نهم به درس عربی انجام شده است. پژوهش حاضر تحقیق توصیفی از نوع اقدام پژوهی است. بر این اساس اقدام پژوه با استفاده از روشهای علمی ( مشاهده ، مصاحبه و اسناد و مدارک ) به منظور کسب دادههای لازم از منابع گوناگون مانند تجربیات دبیر عربی مدرسه، مطالعه چکیده تحقیقات قبلی و.... استفاده نموده و بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده، عوامل موثر در ایجاد مسئله را شناسایی کرد. از جمله این عوامل می توان به عدم جذابیت کلاس درس ، شیوه های سنتی تدریس ، دشوار بودن ذاتی درس عربی و ... اشاره کرد . اقدام پژوه با شناسایی عوامل دخیل در بیعلاقگی دانش آموزان راه حلهایی از قبیل طراحی و اجرای بازی های آموزشی ، استفاده از ابزار های کمک آموزشی ، ارائه جزوه خلاصه شده مباحث درسی را به اجرا در آورد. بعد از اجرایی کردن راه حلها معلم با جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها متوجه شد که دانش آموزان پیشرفت قابل ملاحظهای در درس عربی داشتند و نسبت به یادگیری درس عربی از خود علاقه نشان میدهند و در کلاس عربی فعالتر شدهاند. |
کلیدواژه ها |
آموزش عربی ، دوره متوسطه ، تدریس فعال و جذاب ، اقدام پژوهی |
وضعیت: پذیرفته شده |