کاربرد هوش مصنوعی در شخصیسازی آموزش زبان عربی و ارتقای اثربخشی یادگیری |
کد مقاله : 1024-4ARCONF (R2) |
نویسندگان |
هدایت الله تقی زاده *1، لیلا صادقی نقدعلی2، ستاره مشایخی3 1دانشیار گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889 -14665 تهران،ایران 2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران 3دکترای زبان عربی و مدرس دانشگاه فرهنگیان تهران |
چکیده مقاله |
آموزش زبان عربی به دلیل پیچیدگیهای گرامری، تنوع گویشها، و نیاز به تسلط همزمان بر مهارتهای شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن، همواره با چالشهای متعددی روبهرو بوده است. روشهای سنتی آموزش زبان غالباً توانایی ارائه تجربه یادگیری شخصیسازیشده را ندارند و ممکن است برای پاسخ به نیازهای متنوع یادگیرندگان کافی نباشند. در این میان، فناوریهای هوش مصنوعی، بهویژه یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی (NLP)، فرصتهایی بیسابقه برای تحول در آموزش زبان عربی فراهم کردهاند. با توسعه فناوریهای یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی، امکانات نوینی برای آموزش و یادگیری زبان عربی به وجود آمده است. این فناوریها توانایی شخصیسازی فرآیند یادگیری، ارائه بازخورد سریع و افزایش دسترسی به منابع آموزشی را فراهم میکنند. در این پژوهش با رویکرد توصیفی – تحلیلی، نقش رو به رشد هوش مصنوعی در آموزش زبان عربی تحلیل و مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی از آنست که هوش مصنوعی پتانسیل بالایی در متحولکردن آموزش زبان عربی از طریق شخصیسازی یادگیری و ارائه تجربههای یادگیری بهینه دارد. با رفع چالشها و توسعه ابزارهای پیشرفته، این فناوری میتواند به ابزاری کلیدی برای غلبه بر محدودیتهای سنتی و ارتقای کیفیت آموزش زبان عربی تبدیل شود. هوش مصنوعی امکان طراحی مسیرهای یادگیری انفرادی را فراهم میکند که با سطح، سبک و سرعت یادگیری هر زبانآموز هماهنگ باشد. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، آموزش زبان عربی، یادگیری، شخصیسازی شده، اثربخشی آموزش. |
وضعیت: پذیرفته شده |