بررسی چالشها و ارائه راهکارهای آموزش کاربردیِ زبان عربی (با تکیه بر نمونههای آموزشیِ مدارس کشورهای خارجی) |
کد مقاله : 1029-4ARCONF (R2) |
نویسندگان |
مهران غلامعلی زاده *1، ابراهیم نظری کدخدایی2 1استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان، پردیس خواجه نصیرالدین طوسی، کرمان، ایران 2لیسانس فقه و اصول، حوزه علمیه قم |
چکیده مقاله |
زبان انسان، مهمترین وسیلهی ارتباطی و انتقال معنا است. در دنیای امروز که ارتباطات به سرعت در حال تغییر و توسعه است، اهمیت یادگیری زبانهای مختلف بهویژه زبانهای غنیای مانند زبان عربی، محسوس است. زبان عربی امروزه نهتنها بهعنوان یک زبان ارتباطی، بلکه بهعنوان یک پل فرهنگی و معرفتی میان ملتها و فرهنگها مطرح است. یادگیری زبان عربی پیوندی عمیق با فهم تاریخ و تمدن غنی جهان عرب دارد و در این عصر جهانیسازی، مسلماً تسلط به این زبان میتواند دریچهای به فرصتهای جدید ایجاد کند. از این رو، پژوهش در زمینه کاربردی کردن زبان عربی در زندگی دانشآموزان/ زبانآموزان نه تنها ضرورتی آموزشی، بلکه یک نیاز فرهنگی و اجتماعی است. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی راهکارهای آموزش کاربردی زبان عربی نسبت به زبانآموزان میپردازد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تحلیل روشهای نوین تدریس، کاربردی کردن زبان عربی در زندگی دانشآموزان/ زبانآموزان و فعالیتهایی است که میتوانند به بهبود یادگیری زبان عربی کمک کنند. این روشها شامل استفاده از فناوریهای نوین، ایجاد فعالیتهای کلاسیِ متنوع و فراهمسازی محیطهای یادگیری انگیزشی و تعاملی است. یادگیری زبان عربی تأثیرات گستردهای بر دانشآموزان ایرانی دارد که میتواند در زمینههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، تحصیلی، روانشناختی و اقتصادی ظهور پیدا کند. این تأثیرات نه تنها به توانمندیهای زبانی و ارتباطی آنها کمک میکند، بلکه میتواند به ارتقای هویت فرهنگی و معنوی، توسعه فردی و اجتماعی، منجر شود چراکه انگاشتهای ما از یک بافت ارتباطی، حاصل رابطۀ تعاملی بین زبان و فرهنگ است. |
کلیدواژه ها |
زبان عربی، چالشها، آموزش کاربردی، توانمند سازی زبانآموزان. |
وضعیت: پذیرفته شده |