سنجش میزان هوش فرهنگی دبیران زبان عربی مورد پژوهانه شهر قم |
کد مقاله : 1036-4ARCONF (R1) |
نویسندگان |
پوران رضائی چُوشَلی * گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14655تهران |
چکیده مقاله |
در برنامه درسی دانش آموزان متوسطه اول و دوم، درس «عربی زبان قرآن »به مدت 6 سال متوالی پیش بینی شده است، فراگیران زبان عربی، مطالب کتاب درسی را زیر نظر دبیر میآموزند، یادگیری زبان دوم یا خارجی زمانی تسهیل میشود که فراگیران در یک ارتباط معنی دار و تعاملی قرار بگیرند، دبیر زبان عربی نقش بسیار تعیین کنندهای در روند یاددهی- یادگیری زبان دارد، اگر او از هوش فرهنگی بالایی برخورد باشد قدرت خلق و ایجاد فرصتهایی را برای استفاده و تمرین توسط دانش آموزان فراهم میآورد تا آموزش زبان سودمند واقع شود، پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان هوش فرهنگی و تبیین نقش آن در موفقیت دبیر درس زبان عربی طراحی شده است، نتایج پژوهش حاکی از آن است که میزان هوش فرهنگی دبیران درس عربی به طور معناداری بالاتر از میانگین است، هوش فرهنگی دبیران درس عربی شهر قم بیشتر از حد متوسط است و این عاملی است که میتواند سبب بهبود کیفیت تدریس زبان دوم یا خارجی شود و همچین میتوان گفت: دبیران با استفاده از تولیدات رسانهای جهان عرب ، با مطالعه تولیدات فکری گویشوران زبان و همچنین قرابتهای دینی که با آنها دارند توانستهاند در حوزه فرهنگ زبانی نیز خود را توانمند سازند. |
کلیدواژه ها |
آموزش زبان ، هوش فرهنگی، دبیر زبان عربی. |
وضعیت: پذیرفته شده |