تصویر خوانی حلقه مفقوده در آموزش درس گفت و شنود به دانشجویان زبان عربی
کد مقاله : 1038-4ARCONF (R2)
نویسندگان
جمال طالبی قره قشلاقی *1، رسول بهنام قراجلر2
1عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان
2استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
تصاویر یکی از مهم‌ترین ابزارهای انسان برای بیان افکار و اندیشه‌ها و عواطف و احساسات او به شمار می‌آید، و گاهی پیام یک تصویر به اندازه هزاران کلمه می‌تواند باشد. تصویر نقش مهمی در انتقال معنا دارد و در فرایند آموزه به ویژه آموزش زبان تأثیر به سزایی دارد؛ چرا که به فراگیر زبان این امکان را می‌دهد که افکار و اندیشه‌های خود را بیان نموده و بدان انسجام بخشد. جستار حاضر با رویکرد توصیفی تحلیلی به دنبال بررسی نقش و اهمیّت تصویرخوانی در آموزش زبان عربی به دانشجویان و فراگیران است. مهم‌ترین نتایج پژوهش بدین شرح است که تصویرخوانی در بیان آزادانه مفاهیم کمک شایانی به زبان‌آموز می‌کند و ذوق ادبی و هنری او را تقویت می‌کند. تصویرخوانی به عنوان یکی از اشکال زبان بصری با نگاه گذرا به تصویر آغاز، و به مرحله تأمّل و تفکّر و بازآفرینی مؤلفه‌ها و پیوند آن با آموخته‌های ذهنی و سپس بیان آن ختم می‌شود.
کلیدواژه ها
آموزش زبان عربی، تصویرخوانی، مهارت‌های زبانی.
وضعیت: پذیرفته شده