شایستگیهای حرفهای معلم درس زبان وحی |
کد مقاله : 1040-4ARCONF (R4) |
نویسندگان |
پوران رضائی چُوشَلی *1، فاطمه رمضانی اول2 1گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14655تهران 2دانشجوی کارشناسی ارشد مترجمی زبان عربی دانشگاه فردوسی مشهد |
چکیده مقاله |
زبان عربی به مدت 46 سال است که در مدارس ایران به صورت رسمی آموزش داده میشود و تنها درسی است که بند 16 قانون اساسی کشور از آموزش این درس در مدارس حمایت میکند، معلم زبان عربی به عنوان آموزشگر زبان دوم لازم است شایستگیهای معلم زبان را دارا باشد تا بتواند ضمن آموزش زبان عربی به عنوان یک درس در برنامه درسی دوران مدرسه، فراگیران را به زبان عربی علاقمند سازد، در فرایند یادگیری یاددهی معلم نقش مهمتری را نسبت به فراگیر و منابع آموزشی میتواند ایفا نماید، زیرا معلم کارآمد این قدرت را دارد که از دانشآموز بیانگیزه، فردی علاقمند بسازد، همانطور که معلم ناکارآمد میتواند قاتل استعداد و انگیزه فراگیر شود، او قادر است منبع آموزشی نامناسب را به بهترین شکل درآورد و به فراگیران بیاموزد در حالی که باز معلم میتواند منبع آموزشی استاندارد را به بدترین شکل آموزش دهد، از این رو ضرورت این جستار میتواند نقش تعیین کننده معلم باشد؛ پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی با تکیه بر منابع پیشین، از طریق تحلیل منابع مرتبط و اسناد کتابخانهای به دنبال نشان دادن خط سیر عربیآموزی در ایران و ارائه مؤلفههای لازم برای شایستهسازی معلمان درس عربی است. نتایج پژوهش نشان داد، زبان عربی با اسلام رسما وارد ایران شد، هرچند این سخن به معنای عدم آشنایی ایران قبل از اسلام، با زبان عربی نیست، معلم عربی به عنوان معلم زبان دوم باید راهبردهای کافی به دانشآموان آموش دهد تا بتواند مسیر فراگیری زبان وحی را هموارتر نماید |
کلیدواژه ها |
آموزش زبان عربی، قدمت عربی آموزی، شایستگی علمی، معلم، دانشآموز |
وضعیت: پذیرفته شده |