تاثیر انواع داستان عربی کودک در آموزش مهارت خوانداری به زبان آموزان فارسی زبان مقطع متوسطه اول (مورد پژوهانه: داستان‌های دینی، اجتماعی و ماجرایی)
کد مقاله : 1045-4ARCONF (R2)
نویسندگان
محمد کلاشی *1، فرامرز میرزایی2، عیسی متقی زاده2، غلامرضا کیانی3
1گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۱۴۶۶۵/۸۸۹، تهران، ایران
2گروه زبان و ادبیات عربی، تربیت مدرس، تهران
3گروه آموزش زبان انگلیسی، تربیت مدرس، تهران
چکیده مقاله
هدف این نوشتار بررسی میزان تاثیر کاربست داستان عربی کودک در آموزش زبان عربی به کودکان ونوجوانان فارسی زبان، بر اساس روش شبه تجربی و ابزارهای علمی مناسب این روش، میزان تأثیر این متون را در آموزش مهارت خوانداری زبان عربی به آنان تبیین کند. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و میدانی انجام شده است. جامعه آماری آن دانش آموزان متوسطه اول مدارس ایران و نمونه آماری نیز دو مدرسه منتخب از مدارس شهرستان نور استان مازندران که با غربالگری و در نظر گرفتن سطح علمی مدارس انتخاب شدند، است. در این پژوهش ابتدا مواد آموزشی لازم با روش توصیفی تحلیلی و براساس معیارهای علمی و مبانی نظری آن، طراحی و تدوین شد. سپس در دو گروه (کنترل و آزمودنی) اجرا گردید. ابتدا پیش آزمون برای سطح بندی دو گروه و سپس، پس از تدریس محتوای طراحی شده از داستان‌های برگزیده، پس آزمون از دوگروه کنترل و آزموده گرفته شده است. در هنگام تدریس نیز از روش مشاهده و چک لیست برای روند یادگیری استفاده گردید. پس از تدریس نیز با پرسشنامه‌ای جهت تبیین میزان رضایت زبان آموزان مورد آزمایش، نظرسنجی شده است. در نتیجه، با مقایسه پیش آزمون وپس آزمون این دو گروه و تحلیل داده- های مشاهده و پرسشنامه گروه آزمودنی اثبات شد که کاربست انواع داستان کودک در آموزش و یادگیری زبان آموزان کودک ونوجوان فارسی زبان تاثیر معناداری دارد و در تقویت مهارت خواندن و درک متن آنان بسیار مؤثر است.
کلیدواژه ها
داستان عربی کودک، زبان عربی، آموزش مهارت خوانداری، مقطع متوسطه اول، زبان آموزان فارسی زبان
وضعیت: پذیرفته شده