فناوری های نوین آموزشی و هوش مصنوعی در آموزش زبان عربی
کد مقاله : 1055-4ARCONF (R3)
نویسندگان
مرضیه دهقانی فیروزآبادی *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
در عصر حاضر، فناوری‌های آموزشی و هوش مصنوعی به عنوان ابزارهای قدرتمندی برای ارتقاء کیفیت آموزش مطرح شده‌اند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر این فناوری‌ها بر آموزش زبان عربی به عنوان یکی از زبان‌های مهم و پرکاربرد در جهان انجام شده است. از طریق مرور ادبیات مرتبط و تحلیل داده‌های حاصل از پرسشنامه و مصاحبه با دانش‌آموزان و معلمان، به بررسی مزایا، چالش‌ها و فرصت‌های ناشی از ادغام این فناوری‌ها در فرآیند آموزش زبان عربی پرداخته شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که استفاده از ابزارهای هوشمند، پلتفرم‌های یادگیری آنلاین و روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به طور چشمگیری انگیزش دانش‌آموزان را افزایش داده، یادگیری را شخصی‌سازی کرده و در نهایت به بهبود عملکرد آن‌ها در یادگیری زبان عربی کمک کند. با این حال، برای استفاده مؤثر از این فناوری‌ها، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب و آموزش نیروی انسانی متخصص احساس می‌شود. در این مقاله، ضمن ارائه راهکارهایی برای رفع چالش‌های موجود، به آینده آموزش زبان عربی با تکیه بر فناوری‌های نوین پرداخته شده است.
کلیدواژه ها
فناوری‌های آموزشی، هوش مصنوعی، آموزش زبان عربی، یادگیری الکترونیکی، پلتفرم‌های آموزشی آنلاین
وضعیت: پذیرفته شده