میزان توجه به پرورش مهارت های زبانی کتاب عربی پایه نهم |
کد مقاله : 1060-4ARCONF (R2) |
نویسندگان |
فاطمه پاشائی *1، فاطمه محمدی2 1دانشجوی کارشناسی رشته آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان 2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان خوی |
چکیده مقاله |
امروزه یکی از عمده ترین مشکلات دانش آموزان در درس عربی، ضعف به کار گیری مهارت های زبانی است. این پژوهش بر صدد آن است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی میزان توجه به تقویت مهارت های زبانی دانش آموزان در بخش های مختلف کتاب عربی پایه نهم را بررسی کند. تأکید پژوهش حاضر بر بررسی میزان توجه به پرورش هر چهار مهارت زبانی در بخش های مختلف کتاب و نیز از نظر تعداد صفحات تعلق گرفته کتاب به هر یک از این مهارت ها و بارم ارزشیابی مهارت های زبانی می باشد. همچنین پژوهش حاضر به دنبال آن است که مشخص کند تا چه حد ملاک های مؤلفان که در ابتدای کتاب بدان پرداخته شده مورد توجه قرار گرفته است؟ و تا چه میزان پشتیبان دانش آموزان در تقویت مهارت های زبانی آنان در این درس می باشد؟ نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که از سال ۱۴۰۰ رویکرد مؤلفان کتاب تغییر کرده است و مهارت های زبانی بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفته است و کتاب به صورت متن محور و برپایه مهارت های چهارگانه زبانی تالیف شده است و از قواعد فاصله گرفته است. اما مسئله مهم آن است که دانش آموزان به شدت در زمینه پرورش مهارت های زبانی مشکل دارند. با توجه به نتایج بدست آمده، چنین برداشت می شود که اصلی ترین علت این ضعف به سیستم آموزشی، اهداف مدنظر مولفان و نیز موارد دیگر برمی گردد که در راستای این پژوهش به آن پرداخته شده است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، کتاب عربی، مهارت های زبانی |
وضعیت: پذیرفته شده |