تحلیل تطبیقی بُعد بازنمایی در تصاویر کتاب های عربی نهم متوسطه اول ایران و مصر
کد مقاله : 1062-4ARCONF (R2)
نویسندگان
امید ابراهیمی1، علی اکبر محمدی *2
1آموزش و پرورش-فرهنگی و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند
2استادیار زبان و ادبیات عربی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده مقاله
از آنجایی که در متون آموزشی تصاویر نقش قابل توجهی را ایفا می‌کنند لذا کاربست روشمند آن می‌تواند موجب تسهیل یادگیری و افزایش عملکرد شناختی فراگیران شود. در پژوهش حاضر، تصاویر کتاب‌های عربی متوسطه اول، پایه نهم ایران و مصر از لحاظ ابعاد مختلف بازنمایی شامل بعد فرایند و شخصیت بر اساس نشانه‌شناسی اجتماعی کرس و ون لیوون (۲۰۰۶) و نیز چگونگی انتقال معنای تصاویر متناسب با دانش فراگیران و رشد شناختی و ادراکی آنها بر اساس دیدگاه رشدشناسی گو و فنگ (۲۰۱۵) به روش کمی و کیفی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
نتایج پژوهش نشان داد، که در بُعد فرایند، هر دو کتاب بیشتر بر تصاویر روایتی تأکید دارند، اما کتاب ایران توجه بیشتری به تحلیل محتوای تصویری دارد. از نظر بُعد شخصیت، کتاب ایران بیشتر به تصاویر غیرشخصیتی متمایل است، در حالی که کتاب مصر بر بازنمایی شخصیت‌های انسانی به‌صورت فردی و گروهی تمرکز دارد. علاوه بر این، در تحلیل نوع تصاویر، کتاب ایران بیشتر از تصاویر واقعی استفاده کرده، در حالی که کتاب مصر تعادل بیشتری بین تصاویر واقعی و کارتونی برقرار کرده است. این تفاوت‌ها نشان‌دهنده تفاوت‌های فرهنگی و آموزشی در طراحی محتوای تصویری این دو کتاب است.
کلیدواژه ها
تصاویر، بُعد بازنمایی، نهم متوسطه، نشانه شناسی اجتماعی کرس و ون لیوون
وضعیت: پذیرفته شده