برسی راهکار های نوآورانه برای چالش های آموزش زبان عربی در مدارس
کد مقاله : 1065-4ARCONF (R2)
نویسندگان
محدثه صادقیان *
دانشجو کارشناسی رشته ی آموزش عربی دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر اردبیل
چکیده مقاله
آموزش زبان عربی در مدارس با چالش هایی رو به رو است که مانع از تسلط کافی دانش آموزان برمحتوای درسی مورد نظر شده و آنان را از یادگیری در لایه های عمیق تر که در عمل به کار گرفته شود منع می کند تا جایی که دیده می شود علاوه بر دانش آموزان اغلب فارغ التحصیلان این رشته با اتکا بر آنچه آموختند قادر به مکالمه به این زبان نیستند و صرفا به تدریس قواعد موجود در کتاب درسی پرداخته و مهارت ساخت جملات جدید و نوشتن متنی به زبان عربی را نمی دانند.دانش آموزان بعد از شش سال تحصیل در دوره ی متوسطه و مطالعه ی این درس مهارت عالی کسب نکرده و توانایی های لازم را برای مکالمه ندارد. اما تدریس زبان عربی به دلیل اهمیت آن به عنوان زبان جهان اسلام و قرآن ، از جایگاه ویژه ای برخوردار است که مسئله را پیچیده میکند.از آنجایی که انسان موجودی تک بعدی نیست و تعلیم و تربیت و رشد آن وابسته به رشد تمام ابعاد اوست در کنار تدریس سایر دروس دیگر کم رنگ شدن اهمیت این درس می تواند مانع از تکامل دانش آموزان شود. پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی ضمن برسی این چالش ها راه حل های واقع بینانه در عین حال نو آورانه ای چون مهارت تفکر برتر، تالیف کارآمد کتاب درسی ، آموزش مبتنی بر بازی و راهکار ایجاد علاقه در دانش آموزان ارائه داده که هر کدام شرح داده شده است.
کلیدواژه ها
راهکار،نوآورانه،چالش،آموزش عربی،مدرسه
وضعیت: پذیرفته شده