بررسی راهبردهای تدریس مکالمه زبان عربی در عصر دیجیتال: چالش‌ها و فرصت‌ها
کد مقاله : 1066-4ARCONF (R2)
نویسندگان
عفیفه موحدیان عطار *
استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
آموزش مکالمه زبان عربی به عنوان یکی از زبان‌های کلیدی در جهان، نیازمند استفاده از راهبردهای تدریس مؤثر و متنوع است. این پژوهش با روش توصیفی_تحلیلی به بررسی راهبردهای تدریس مکالمه زبان عربی در عصر دیجیتال و تأثیر آن‌ها بر فرآیند یادگیری زبان‌آموزان می‌پردازد. هدف اصلی تحقیق شناسایی و تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های ناشی از استفاده از فناوری‌های نوین در تدریس زبان عربی است. در این راستا، روش‌های تدریس مبتنی بر فناوری و تدریس مبتنی بر پروژه به عنوان راهبردهای کلیدی معرفی می‌شوند. همچنین، تأثیر روش‌های یادگیری تعاملی و استفاده از ابزارهای دیجیتال در فرآیند یادگیری بررسی می‌گردد. بررسی ها نشان می دهد که ادغام فناوری در یادگیری زبان منجر به پیشرفت های قابل توجهی در مهارت زبان شده است. دانش آموزان به جای حفظ کردن و به خاطر سپردن مطالب، با استفاده از فناوری و از طریق تفکر، مطالب درسی را فرا می‌گیرند. در یادگیری بر مبنای پروژه نیز به زبان‌آموزان اجازه می‌دهد تا با انجام پروژه‌های واقعی، زبان را در زمینه‌های عملی یاد بگیرند. یادگیری مبتنی بر پروژه می‌تواند انگیزه و علاقه زبان‌آموزان را افزایش دهد و به آن‌ها کمک کند تا مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنند. از چالش‌های پیش رو اینکه برخی از معلمان ممکن است با ابزارها و فناوری‌های نوین آشنا نباشند و بسیاری از معلمان هنوز به روش‌های سنتی تدریس وابسته هستند و از روش‌های نوین استفاده نمی‌کنند. علاوه بر این، ملاحظات آموزشی، مانند همسویی با اهداف یادگیری، برای ادغام موفق فناوری بسیار مهم است.
کلیدواژه ها
آموزش زبان عربی، تدریس مبتنی بر فناوری، تدریس مبتنی بر پروژه، چالش ها و فرصت ها
وضعیت: پذیرفته شده