بررسی مقایسهای روش آموزش عربی در متوسطه اول ایران و مصر(مطالعه موردی کتاب هفتم) |
کد مقاله : 1067-4ARCONF (R2) |
نویسندگان |
سیدجلیل جوادی *1، علی اکبر محمدی2 1کارمند آموزش و پرورش+ دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران 2استادیار زبان و ادبیات عربی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به بررسی مقایسهای روش آموزش عربی در کتاب عربی هفتم(عربی، زبان قران) ایران و کتاب عربی متوسطه اول، ترم اول(اللغة العربیة) مصر پرداخته و در صدد تحلیل تفاوتها و شباهتهای محتوایی و آموزشی این دو کتاب در آموزش زبان عربی برآمده است. هدف از این پژوهش، شناسایی نقاط قوت و ضعف هرکتاب در آموزش زبان عربی از جنبههای موضوعات درسی، قواعد، تمرینها است. روش تحقیق به شیوه تحلیلی- کیفی و تطبیقی انجام شده و دادهها از طریق مطالعه محتوای هر دو کتاب استخراج گردیده است. یافتهها نشان داده است، که کتاب عربی هفتم ایران تمرکز بیشتری بر آموزش قواعد، مهارت درک مطلب دارد و با ساختاری منظم و گام به گام زبان عربی را معرفی میکند. در مقابل، کتاب عربی مصر با تاکید بر مهارتهای چهارگانه زبانی (شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن) و استفاده از تمرینهای متنوع شنیداری و کاربردی، یادگیری زبان را به شکلی اکتشافی و عملی ارائه میدهد. نتایج مقایسه نمایانگر این است، که هر دو کتاب در انتقال مفاهیم زبانی موفق عمل کردهاند، اما کتاب مصر در ایجاد تواناییهای ارتباطی دانشآموزان برتری دارد و کتاب ایران با آموزش منسجم قواعد، پایهای محکم برای درک زبان عربی فراهم میسازد. این پژوهش پیشنهاد میکند که ترکیب رویکردهای دو کتاب میتواند منجر به طراحی محتوایی کاملتر و اثربخشتر در آموزش زبان عربی شود. |
کلیدواژه ها |
آموزش، زبان عربی، ایران، مصر، متوسطه اول |
وضعیت: پذیرفته شده |