جذابیت بخشی به روش های تدریس عربی با بازی و مسابقه |
کد مقاله : 1072-4ARCONF (R2) |
نویسندگان |
مریم شریفی دروازه *1، مبینا خدابخشی2 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی رشته عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف علاقه مند کردن دانش آموزان پایه هشتم به درس عربی انجام شده است. پژوهش حاضر تحقیق توصیفی از نوع اقدام پژوهی است.بر این اساس اقدام پژوه با استفاده از روش های علمی (مشاهده ، پرسشنامه و مصاحبه) به منظور کسب داده های لازم از منابع گوناگون مانند : مقالات ، اقدام پژوهی های انجام شده در این زمینه ، کانال های عربی ، دبیر و استاد عربی استفاده کرده و بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده ، عوامل موثر در ایجاد مسئله را شناسایی کرد. از جمله این عوامل می توان به سرعت بالای معلم در تدریس ، عدم استراحت در حین تدریس ، عدم استفاده از روش های خلاقانه و جذاب ، بی اهمیت دانستن درس عربی توسط دانش آموزان و... اشاره کرد اقدام پژوه با شناسایی عوامل موثر در بی علاقگی دانش آموزان نسبت به درس عربی و جذاب نبودن آن ، راه کارهایی مانند : اجرای مسابقات و بازی های گوناگون ، اجرای مکالمات کتاب در قالب نمایش ، استفاده از فیلم ها و پاورپوینت های خلاقانه و جذاب و روش گروه محوری را به اجرا درآورد و بعد از اجرا کردن راه کارها اقدام پژوه با جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها متوجه شد که دانش آموزان نسبت به درس عربی علاقه مند تر شده و با توجه بیشتری به صحبت های معلم گوش می دهند. |
کلیدواژه ها |
جذابیت درس عربی ، روش تدریس ، بازی و مسابقه ، متوسطه |
وضعیت: پذیرفته شده |