معرفی و تحلیل نرمافزارهای مکالمه عربی به عنوان ابزار کمکی در آموزش بخش «الحوار» کتاب های درسی عربی مقطع متوسطه |
کد مقاله : 1079-4ARCONF (R1) |
نویسندگان |
علیه رضاداد *1، زهرا فروهی2 1استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران 2دانشجوی کارشناسی آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف این مطالعه فراهم آوردن مرجعی جامع برای معلمان و برنامه ریزان آموزشی به منظور انتخاب نرم افزارهای مناسب و موثر در راستای بهبود کیفیت آموزش مکالمه عربی است. از این رو، بررسی کارآیی نرم افزارهای مکالمه عربی به عنوان ابزارهای کمکی برای کتاب های درسی متوسطه در آموزش مکالمات به ویژه مکالمه در سفر زیارتی اربعین جسینی که در کتاب های درسی با عنوان الاربعینیات از آن یاد شده، موضوع اصلی این پژوهش است. در این پژوهش از یک رویکرد ترکیبی (شامل مطالعات مروری و توسعهای) استفاده شده و نرمافزارهای مناسب شناسایی و بررسی شده است. معیارهای ارزیابی شامل جامعیت محتوا،رابط کاربری و نوع تمرینات است. آنچه در این پژوهش معرفی شده و از لحاظ موضوعی با کتابهای درسی تطبیق یافته، شامل معرفی 10 نرمافزار آموزشی است که برخی از آنها نرمافزارهای عمومی آموزش همه زبانها و برخی دیگر به عنوان نرمافزارهای تخصصی زبان عربی شناخته میشوند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که ابزارهای فناوری موجود در بخش مکالمه، به دلیل به کارگیری سناریوهای واقعی، قابلیت ارزیابی مستمر و تعامل صوتی، میتوانند به طور ویژهای در یادگیری مکالمات عربی در کتب درسی مؤثر باشند. این یافتهها پتانسیل بالای فناوری را در انتقال از روشهای سنتی آموزش زبان به شیوههای یادگیری مشارکتی و مبتنی بر فناوری نمایان میسازد. |
کلیدواژه ها |
نرمافزارمکالمه عربی، مکالمات سفر، کتاب های عربی، فناوری در آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده |