راهبردها و تکنیکهای موثر در آموزش زبان عربی
کد مقاله : 1080-4ARCONF (R2)
نویسندگان
معصومه حاجی عمو شا *
عضو هیات علمی دانشگاه
چکیده مقاله
هدف این مقاله، بررسی راهبردها و تکنیک‌های موثر در آموزش زبان عربی با تأکید بر چالش‌ها و راهکارهای نوین و شناسایی و تحلیل روش‌های کارآمدی است که بتواند به بهبود فرآیند یادگیری زبان عربی، به‌ویژه در بین زبان‌آموزان غیربومی، کمک کند. روش پژوهش مقاله، علاوه بر استفاده از منابع کتابخانه‌ای و هوش مصنوعی، مصاحبه عمیق با رویکرد گرندد تئوری بوده و با بهره‌گیری از نظریه نشر نوآوری راجرز، به بررسی چگونگی پذیرش و اجرای نوآوری‌ها در روش‌های تدریس پرداخته و به این نتیجه رسیده که آموزش زبان عربی نیازمند رویکردی چند جانبه است که شامل روش‌های تعاملی، تکنیک‌های سمعی و بصری، تمرین‌های نوشتاری و خواندن، استفاده از فناوری و ادغام فرهنگی است. در این ۱۲ راهبرد و تکنیک کلیدی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که شامل روش‌های تعاملی، تکنیک‌های سمعی بصری ، تمرین‌های نوشتاری و خواندن ، استفاده از فناوری، نرم‌افزارهای آموزشی و کلاس‌های آنلاین، ادغام فرهنگی، تقویت مهارت‌های ارتباطی، رویکردهای چند حسی، ارزیابی مداوم، یادگیری مبتنی بر وظیفه، تکنیک‌های غوطه‌وری، آموزش طبیعی دستور زبان و تکنیک‌های تقویت حافظه می باشد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که استفاده از این رویکردها، همراه با به‌روزرسانی متون آموزشی و انطباق آن‌ها با نیازهای زبان‌آموزان، می‌تواند به بهبود قابل توجهی در یادگیری زبان عربی منجر شود. همچنین، توجه به ابعاد فرهنگی آموزش و ایجاد محیط‌های آموزشی تعاملی و جذاب، نقش مهمی در افزایش انگیزه و تعامل زبان‌آموزان دارد.
کلیدواژه ها
راهبرد، تکنیک، آموزش، زبان عربی،
وضعیت: پذیرفته شده