راهبرد های تدریس موثر درآموزش زبان عربی |
کد مقاله : 1081-4ARCONF (R1) |
نویسندگان |
نازنین زراعتی * دانشجو دانشگاه فرهنگیان آموزش زبان وادبیات عربی |
چکیده مقاله |
آموزش زبان عربی به عنوان زبانی پراهمیت در عرصه جهانی نیازمند توجه و سرمایهگذاری در زمینههای مختلفی است. این زبان نه تنها به عنوان یکی از زبانهای رسمی سازمان ملل شناخته میشود، بلکه به دلیل گستردگی جغرافیایی و فرهنگی کشورهای عربی، یادگیری آن میتواند به تبادل فرهنگی و تجاری مؤثر بین کشورها کمک کند. همچنین، تسلط به زبان عربی میتواند در فهم عمیقتری از متون دینی، تاریخی و ادبی این منطقه منجر شود و به گسترش روابط بینالملل و دیپلماسی فرهنگی یاری رساند. لذا ضرورت توسعه برنامههای آموزشی و منابع معتبر برای یادگیری این زبان احساس میشود.هدف این مقاله، بررسی راهبردهای مؤثر در تدریس زبان عربی به شیوهای نظاممند و کاربردی میباشد. در این پژوهش، باکمک روش توصیفی -تحلیلی به واکاوی استراتژی ها :روشها و تکنیکهای یادگیری و مطالعه، راهبردهای شناختی و فراشناختی و نیز انواع رویکردهای مربوط به آن، برنامهریزی، ارزشیابی و سازماندهی پرداخته میشود. همچنین، نقش فناوریهای آموزشی در تسهیل یادگیری مورد توجه قرار میگیرد. نتایج این بررسی، حاکی از آن است که به کارگیری این راهبردها میتواند به نتایج مثبت و مؤثری در فرایند یادگیری زبانآموزان منجر گردد و به ارتقاء تسلط آنها بر زبان عربی کمک کند. |
کلیدواژه ها |
شناخت، فراشناخت، برنامه ریزی، راهبردهای تدریس،زبان عربی |
وضعیت: پذیرفته شده |