نقش فناوریهای نوین در فرآیند یادگیری و تدریس زبان عربی |
کد مقاله : 1088-4ARCONF (R3) |
نویسندگان |
فاطمه نژاد *1، هاجر صالحی2 1موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) 2Islamic World Science & Technology Monitoring and Citation Institute, Jam-e-Jam Ave,Jomhouri Eslami Blvd, Shiraz , IRAN |
چکیده مقاله |
این پژوهش به بررسی نقش فناوریهای نوین در آموزش زبان عربی و تأثیر این فناوریها بر یادگیری زبانآموزان پرداخته است. نتایج نشان میدهد که استفاده از ابزارهای آموزشی دیجیتال، رسانههای اجتماعی، و فناوریهای پیشرفته مانند واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) میتواند بهطور قابلتوجهی کیفیت یادگیری زبان را ارتقا بخشد. برنامهها و نرمافزارهای آموزشی با ارائه محتوای تعاملی، بازخورد آنی، و قابلیتهای شخصیسازی فرآیند آموزش، یادگیری زبان عربی را تسهیل کرده و انگیزه یادگیرندگان را افزایش میدهند. علاوه بر این، رسانههای اجتماعی فرصتهای گستردهای برای تمرین و تقویت مهارتهای گفتاری و شنیداری فراهم میکنند و امکان ارتباط مستقیم با زبان مادری عربیزبانان را ایجاد مینمایند. تکنولوژیهای VR و AR نیز با شبیهسازی محیطهای واقعی و فراهمسازی تجربههای تعاملی، به زبانآموزان کمک میکنند تا تواناییهای زبانی خود را در فضایی امن و واقعگرایانه ارتقا دهند. این فناوریها همچنین اعتمادبهنفس زبانآموزان را در استفاده از زبان عربی افزایش میدهند. در نهایت، پژوهش حاضر بر اهمیت ادغام فناوریهای نوین در فرآیند آموزش زبان تأکید کرده و نشان میدهد که این فناوریها نه تنها موجب بهبود کیفیت تدریس و یادگیری میشوند، بلکه به عنوان ابزاری مؤثر در ایجاد تجربههای آموزشی متنوع و انگیزهبخش عمل میکنند. یافتههای این تحقیق میتوانند به عنوان راهنمایی برای طراحی و بهبود برنامههای آموزشی مبتنی بر فناوری در زمینه یادگیری زبان عربی مورد استفاده قرار گیرند. |
کلیدواژه ها |
کلیدواژهها: فناوریهای نوین، آموزش زبان عربی، نرمافزارهای آموزشی، رسانههای اجتماعی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده. |
وضعیت: پذیرفته شده |