نقش سواد رسانه ای، فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در آموزش زبان عربی |
کد مقاله : 1089-4ARCONF (R3) |
نویسندگان |
نسرین باقرزاده فسقندیس * استادیار دانشگاه فرهنگیان - آذربایجان غربی - خوی. |
چکیده مقاله |
یکی از مسائل مؤثر در آموزش، همگام شدن آن با فناوری های نوین آموزشی و بهره مندی مؤثر از رسانه ها می باشد از جلوه های آن میتوان به تخته هوشمند، پروژکتور، صفحات وب و نرم افزارهای آموزشی و... اشاره نمود .بهره مندی از این رسانه ها نیازمند مخاطبانی است که با سواد رسانه ای، خود را آگاهانه و فعالانه از چالشها و پیامدهای مخرب احتمالی حفظ کنند. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی نقش سواد رسانهای و فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش درس عربی می باشد. روش نگارش این جستارعلمی پژوهشی، روش توصیفی- تحلیلی می باشد. مهمترین روش های گردآوری اطلاعات، شامل مطالعات کتابخانهای می باشد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که با وجود زیرساخت های قابل قبول، محدودیت های موجود سبب نادیده گرفته شدن مزایا و کاهش رغبت دبیران و در نتیجه کم شدن نقش سواد رسانهای و فناوری اطلاعات و ارتباطات درآموزش درس عربی شده است. با توجه به نتایج این پژوهش متولیان آموزشی می بایست با تقویت سواد رسانه ای و تغییر دیدگاه دبیران بالاخص دبیران عربی را در دستور کار خود قرار داده و در صدد آشنا نمودن آنها با مزایای سواد رسانه ای و رفع محدودیت های آن، زمینه ارتقاء سطح سواد رسانه ای دبیران را برای آموزش درس عربی فراهم نمایند. |
کلیدواژه ها |
آموزش درس عربی ، سواد رسانه ای، فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) . |
وضعیت: پذیرفته شده |