عناصر برنامه درسی در تاثیر آموزش زبان عربی با رویکردی بر دیدگاه "اکر" |
کد مقاله : 1097-4ARCONF (R2) |
نویسندگان |
عبدالقاسم ترابی *1، امان اله فرید2 1مدرس زبان و ادبیات عرب دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. 2استادیار گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
تعلیم و تربیت را باید فعالیتی مداوم، جامع و هدفمند برمبنای یک طرح مدون و دقیق دانست، تا بتواند نیاز افراد جامعه را در تمام ابعاد فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برطرف نماید. برنامه درسی در نظام آموزشی همان طرح یا نقشه راهی است که با هدف ایجاد تغییرات مناسب، قادر بوده تا فرصت یاددهی _ یادگیری را در نظام آموزشی ایفا نماید. علی رغم تاکید قانون گذار در اصل 16 قانون اساسی در الزام به یادگیری زبان عربی، بر اساس مشاهدات عینی و نظرات خبرگان و محققین، فراگیران این زبان در نظام آموزشی ایران از مدارس تا دانشگاه ها، توانایی و مهارت چندانی جهت برقراری ارتباط با جهان عرب و مسلمانان را نداشته و روش ها ی آموزشی هم نتوانسته توقعات طالبان خود را، پس از فراغت و حتی حین تحصیل برطرف کند. محققین در این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی می کوشند تا طبق نظر صاحب نظران، با معرفی کامل ترین و در عین حال کاربردی ترین عناصر برنامه درسی در الگوی تار عنکبوتی "اکر"، به برون رفت از وضعیت حال اشاره نموده، و بیان نمایند که باید به این زبان، در ابتدا به عنوان یک زبان خارجی بدون اصرار به فهم متون دینی و ترجمه آن و یاددهی در سن مطلوب یادگیری با روش های نوین تدریس و بازنگری در محتوای درسی و تغییر با تکیه بر مکالمه، نگریسته شده، تا بتواند در ادامه، فراگیرانش را از چشمه زلال خود سیراب نماید. |
کلیدواژه ها |
عناصر برنامه درسی، زبان عربی، الگوی تار عنکبوتی اکر |
وضعیت: پذیرفته شده |