عناصر برنامه درسی در تاثیر آموزش زبان عربی با رویکردی بر دیدگاه "اکر"
کد مقاله : 1097-4ARCONF (R2)
نویسندگان
عبدالقاسم ترابی *1، امان اله فرید2
1مدرس زبان و ادبیات عرب دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2استادیار گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
تعلیم و تربیت را باید فعالیتی مداوم، جامع و هدفمند برمبنای یک طرح مدون و دقیق دانست، تا بتواند نیاز افراد جامعه را در تمام ابعاد فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برطرف نماید. برنامه درسی در نظام آموزشی همان طرح یا نقشه راهی است که با هدف ایجاد تغییرات مناسب، قادر بوده تا فرصت یاددهی _ یادگیری را در نظام آموزشی ایفا نماید. علی رغم تاکید قانون گذار در اصل 16 قانون اساسی در الزام به یادگیری زبان عربی، بر اساس مشاهدات عینی و نظرات خبرگان و محققین، فراگیران این زبان در نظام آموزشی ایران از مدارس تا دانشگاه ها، توانایی و مهارت چندانی جهت برقراری ارتباط با جهان عرب و مسلمانان را نداشته و روش ها ی آموزشی هم نتوانسته توقعات طالبان خود را، پس از فراغت و حتی حین تحصیل برطرف کند. محققین در این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی می کوشند تا طبق نظر صاحب نظران، با معرفی کامل ترین و در عین حال کاربردی ترین عناصر برنامه درسی در الگوی تار عنکبوتی "اکر"، به برون رفت از وضعیت حال اشاره نموده، و بیان نمایند که باید به این زبان، در ابتدا به عنوان یک زبان خارجی بدون اصرار به فهم متون دینی و ترجمه آن و یاددهی در سن مطلوب یادگیری با روش های نوین تدریس و بازنگری در محتوای درسی و تغییر با تکیه بر مکالمه، نگریسته شده، تا بتواند در ادامه، فراگیرانش را از چشمه زلال خود سیراب نماید.
کلیدواژه ها
عناصر برنامه درسی، زبان عربی، الگوی تار عنکبوتی اکر
وضعیت: پذیرفته شده