نقش کارورزی و کارآموزی در رشد حرفهای مرتبط با آموزش زبان عربی |
کد مقاله : 1099-4ARCONF (R4) |
نویسندگان |
آرزو شیدائی قرهقشلاقی * دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی. گروه آموزشی زبان عربی |
چکیده مقاله |
آموزش زبان عربی بهدلیل ارتباط آن با فرهنگ و دین، جایگاه ویژهای در نظام آموزشی ایران دارد، اما چالشهایی مانند قواعد دشوار، قواعد پیچیده، تدریس این زبان را نیازمند مهارتهای خاصی میکند. دوره کارورزی بهعنوان یک فرصت آموزشی_عملی، به دانشجومعلمان امکان میدهد تا مهارتهای تدریس عربی، از جمله نحوۀ انتقال قواعد صرفی و نحوی و استفاده از ابزارهای نوین آموزشی را تقویت کنند. این تجربه همچنین به تقویت مهارتهای ارتباطی، آشنایی با نیازهای متنوع دانشآموزان و طراحی روشهای انعطافپذیر کمک میکند. از سوی دیگر، دانشجومعلمان در این دوره با چالشهایی همچون روشهای سنتی تدریس، تفاوتهای زبانی و بیانگیزگی دانشآموزان مواجه میشوند و فرصت مییابند راهحلهایی برای آنها بیابند. پژوهش حاضر تلاش کرده است تا با روش پیمایشی و استنباطی، دادههای آماری و کیفی دریافتشده از جامعه آماری دانشجومعلمان عربی را تحلیل نموده و به بررسی نقش کارورزی در ارتقای حرفهای تدریس این زبان بپردازد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که این دوره تأثیر بهسزایی در رشد حرفهای معلمان و کیفیت یادگیری دانشآموزان دارد، به شرطی که اهداف واحد کارورزی در تربیت معلم فکور، بهطور همهجانبه و جدی از سوی خود دانشجومعلمان و اساتید و دیگر مقامات مسؤول پیگیری و اجرا شود. |
کلیدواژه ها |
کارورزی؛ رشد حرفهای؛ زبان عربی؛ مهارت ارتباطی؛ تدریس فعال |
وضعیت: پذیرفته شده |