واکاوی تجارب زیسته دانشآموزان پایه دوازدهم درس عربی با رویکرد پدیدارشناسی |
کد مقاله : 1102-4ARCONF (R2) |
نویسندگان |
عزت الله ملک پور افشار *1، محمد مهدی حجتی پور2 1گروه اموزش روانشناسی و مشاوره،دانشگاه فرهنگیان ،صندوق پستی 889-14665تهران ،ایران 2دانشگاه فرهنیگان |
چکیده مقاله |
چکیده هدف: این پژوهش با هدف واکاوی تجارب زیسته دانشآموزان پایه دوازدهم در درس عربی و درک عمیق از احساسات، چالشها و موفقیتهای آنها در این زمینه، با رویکرد پدیدارشناختی طراحی شده است. روش تحقیق: روش تحقیق کیفی و ابزار اصلی جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمهساختاریافته با 15 دانشآموز از مدارس مختلف بود. یافتهها: یافته ها نشان میدهند که دانشآموزان تجربههای متنوعی از یادگیری عربی دارند که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله روشهای تدریس، منابع آموزشی و محیط اجتماعی قرار دارد. برخی از دانشآموزان به تأثیر مثبت معلمان و حمایت خانواده در تقویت انگیزه و علاقه به درس عربی اشاره کردند، در حالی که دیگران از چالشهای مربوط به پیچیدگی زبان و فشارهای تحصیلی سخن گفتند. همچنین، احساسات مرتبط با یادگیری عربی شامل اضطراب، امید و رضایت بهطور همزمان در تجربیات آنها وجود داشت. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش میتواند به بهبود روشهای تدریس و طراحی برنامههای آموزشی مؤثرتر در درس عربی کمک کند و به درک بهتر نیازها و چالشهای دانشآموزان در فرآیند یادگیری زبان اشاره داشته باشد. |
کلیدواژه ها |
واژههای کلیدی: تجارب زیسته، دانشآموزان پایه دوازدهم، درس عربی، رویکرد پدیدارشناختی، یادگیری زبان. |
وضعیت: پذیرفته شده |