کاربرد هوش مصنوعی در آموزش زبان عربی پایه هفتم
کد مقاله : 1108-4ARCONF (R2)
نویسندگان
سمیه سادات موذن تولائی *
دانشجوی کارشناسی گروه آموزش زبان و ادبیات عرب،دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی ۸۸۹ -۱۴۶۶۵، تهران، ایران
چکیده مقاله
هوش مصنوعی که یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی قرن بیست‌ویکم محسوب می‌شود، امروزه نقش اثرگذاری در جنبه‌های مختلف زندگی انسان‌ها دارد.این پژوهش به دنبال آن است که کاربرد هوش مصنوعی، به عنوان ابزاری کارامد، در آموزش کتاب عربی پایه هفتم را بررسی کند. با توجه به چالش‌های موجود در روش‌های سنتی آموزش، ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین، به‌ویژه هوش مصنوعی برای بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری احساس می‌شود. در این پژوهش، از روش تحلیلی-توصیفی استفاده شده و سعی در پاسخ به سوالاتی از قبیل چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در آموزش قواعد، تولید و ترجمه متن‌ها، و ارزشیابی دانش‌آموزان دارد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان ابزاری مؤثر در تولید محتوای آموزشی در بخش‌های مختلف فرایند یاددهی-یادگیری، طراحی تمرینات تعاملی، و ارزشیابی دانش‌آموزان عمل کند. همچنین، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی می‌تواند به تقویت مهارت‌های زبانی چهارگانه (خواندن، نوشتن، شنیداری و گفتاری) کمک کند و به معلمان این امکان را می‌دهد که برنامه‌های درسی شخصی‌سازی شده‌ای را برای هر دانش‌آموز طراحی کنند. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش زبان عربی در مدارس کمک کند.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، آموزش، زبان عربی، پایه هفتم
وضعیت: پذیرفته شده