نقد وتحلیل مهارت های زبانی در کتب درسی-نمونه پژوهش کتاب عربی پایه هفتم
کد مقاله : 1111-4ARCONF (R1)
نویسندگان
عاطی عبیات *1، حدیث محمدزاده2
1دانشیار گروه زبان وادبیات عرب دانشگاه فرهنگیان
2اداره آموزش وپرورش
چکیده مقاله
کتاب درسی ابزار مهم آموزشی در جهان است . با توجه به متمرکز بودن نظام آموزشی در کشور ما و اهمیت کتاب های درسی در شکل دادن به روش آموزش معلمان و نیز نحوه ارزشیابی ازدانش آموزان پرداختن به محتوای کتابهای درسی اهمیت بسیار دارد. تجزیه و تحلیل محتوای کتابهای درسی یکی از روشهای سودمند درتعیین میزان اثر بخشی برنامه درسی مدون است هدف این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب عربی پایه هفتم چاپ ۱۴۰3 است. جهت بررسی ،نقد وتحلیل مهارت های چهارگانه(شنیدن،خواندن،نوشتن،گفتن) این مطالعه به صورت انتقادی کتاب درسی عربی پایه هفتم مورد استفاده در سیستم آموزشی کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد و بر تأثیر آن در ارتقای چهار مهارت اصلی زبانی تاکید دارد .
نتایج کمی و کیفی به دست آمده ازاین تحقیق، حاکی از آن است که کتاب عربی پایه هفتم در پیشبرد این مهارت ها باوجود کاستی ها فراوان موفقیت نسبی دارد. مضاف بر این پژوهش حاضر به تبین نقاط قوت وضعف هر مهارت در کتاب مذکور پرداخته است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، مهارت های زبانی ، آموزش زبان عربی ، کتاب عربی، پایه هفتم .
وضعیت: پذیرفته شده