شیوههای نوین در آموزش مکالمه زبان عربی |
کد مقاله : 1112-4ARCONF (R2) |
نویسندگان |
آمنه خزاعل * دکترای رشته زبان و ادبیات عربی از دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران |
چکیده مقاله |
با توجه به اهمیت زبان عربی از گذشته تا کنون و ناکارآمدی روشهای آموزش، کارشناسان امر ضمن رویآوردن به آموزش بهتر این زبان در پی یافتن روشهای نوینی برای آموزش آن به زبانآموزان غیرعرب زبان هستند؛ روشهایی که علاوه بر آموزش و تقویت مکالمه و دوری از تدریس قواعد محور، مبتنی بر فناوریهای آموزشی و شیوههای نوین باشند و به این منظور فعالیتهای پژوهشی و عملی محدودی صورت گرفت که هنوز جای کار دارد تا به آن نقطه قابلقبول برسد و سطح مدرسان این زبان را ترقی داده و زبانآموزان را برای یادگیری، مشتاقتر گرداند. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و گاهی بیان تجربیات شخصی نگارنده در آموزش مکالمه عربی در صدد است به بررسی شیوههای نوین آموزش مکالمه زبان عربی بپردازد؛ بر این اساس پس از بیان اهمیت و جایگاه این زبان و بررسی آموزش مکالمه آن در گذشته و حال، به وسایل آموزشی و کمک آموزشی، دورههای مختلف و شیوههای آموزش آن بپردازد وسپس محتوا، فناوری آموزشی و شیوههای نوین آموزش این زبان را بررسی کند و سپس ویژگیها و نتایج آنها را ارائه دهد تا گامی در راستای بهتر و نوین شدن شیوههای آموزشی آن باشد که نتایج بس مفیدی در این رابطه حاصل گشته است از جمله: تقسیم بندی دوره های آموزش مکالمه زبان عربی بر اساس سطح سنی افراد همراه با ویژگی های لازم برای هر دوره، بالا بردن سطح محتواهای آموزشی از نظر کمی و کیفی با توجه به مقتضیات روز، بهره بردن از فناوری های آموزشی و روش های نوین روز |
کلیدواژه ها |
زبان عربی، آموزش، شیوههای نوین، مکالمه |
وضعیت: پذیرفته شده |