سنجش کارایی روشهای آموزش زبان عربی به نوآموزان در پرتو پیشرفت تکنولوژی |
کد مقاله : 1113-4ARCONF (R2) |
نویسندگان |
سمیه مدیری *1، عیسی متقی زاده2 1دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی 2گروه زبان و ادبیات عربی، تربیت مدرس، تهران |
چکیده مقاله |
زبان به عنوان یکی از ضروریترین پدیدههای اجتماعی در وجود انسان، نقش مهمی در ارتباطات، کسب دانش، یادگیری فرهنگهای مذهبی و کسب مهارتهای مختلف لازم برای کار و زندگی در جوامع بین المللی ایفا میکند. در سالهای اخیر، شمار علاقهمندان به یادگیری زبان عربی افزایش پیدا کرده و این موضوع سبب ایجاد تنوع در روشهای آموزش آن شده است. یادگیری هر زبان دومی نیاز به کار سخت، تعهد، تمرین، روش شناسی صحیح در تسهیل درک قواعد اساسی آن زبان و بسیاری از عوامل کمک کننده دیگر به زبانآموزان دارد. روشهای ایدهآل آموزش زبان، صرف نظر از سنتی یا مدرن بودن باید بازدهی بالا داشته و مشکلات یادگیری زبان جدید را برای زبانآموز به حداقل برسانند؛ چراکه هدف، یادگیری زبان در کمترین زمان و به بهترین نحو ممکن است. در جستار حاضر قصد داریم با روش توصیفی- تحلیلی، روشهایی که بیشترین کاربرد را برای آموزش زبان عربی به افراد مبتدی دارند معرفی نماییم. نتایج نشان میدهند که روشهایی که قادر باشند زبانآموز را در یک محیط کار گروهی درگیر کرده و با ایجاد تعامل بین زبانآموزان، مهارت تسلط به زبان بیگانه را در او ایجاد کنند، برای نوآموزان زبان عربی، سودمندتر خواهند بود. این روشها عبارتند از: روش مستقیم، آموزش زبان ارتباطی، یادگیری مشارکتی و ساخت گرایی که از میان آنها روش ساخت گرایی، کارآمدتر است. در مقابل، روش سخنرانی و بارش فکری، نتایج مطلوبی برای آموزش زبان عربی به زبانآموزان با تجربه دارند. |
کلیدواژه ها |
کارایی، آموزش زبان، عربی، نوآموز |
وضعیت: پذیرفته شده |