بررسی نقش و جایگاه آموزش مرحله ای در یادگیری زبان عربی ( با تکیه بر مرحلة واژه آموزی)
کد مقاله : 1118-4ARCONF (R2)
نویسندگان
علی شرفی *1، صادق هاشمی امجد2، عاطی عبیات3
1دانش آموخته دکتری گروه زبان وادبیات عربی ، واحد آبادان ، دانشگاه آزاداسلامی ، آبادان ، ایران
2دانش آموخته دکترای زبان وادبیات عربی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
3دانشیارگروه آموزشی زبان وادبیات عرب دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
در سال‌های اخیر، توجه به آموزش زبان عربی در ایران افزایش یافته است و بسیاری از مدارس و مؤسسات آموزشی تلاش دارند بهترین شیوه‌ها را برای یادگیری این زبان ارائه دهند. با این حال، زبان‌آموزانی که در مدارس یا مؤسسات زبان عربی آموزش می بینند، در برقراری ارتباط مؤثر در بافت‌های واقعی با چالش‌هایی مواجه هستند. دلایل زیادی برای این امر تا کنون بررسی شده است، که پرداختن به آنها از حوصلۀ بحث حاضر خارج است. یکی از عوامل مؤثری که می تواند به یادگیری بهتر زبان عربی به عنوان زبان خارجی به زبان آموزانی که در خارج از بافت جامعه زبانی هدف زندگی می کنند کمک کند، آشنا کردن آنان با مراحل یادگیری زبان عربی از جمله آموزش واژه، جمله، پاراگراف و سبک زبانی است. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی نقش و جایگاه آموزش مرحله‌ای در یادگیری زبان عربی با تأکید بر مرحله واژه‌آموزی می‌پردازد. مهم ترین دستاوردهای این پژوهش حاکی از آن است که سطوحی برای آموزش زبان عربی وجود دارد که بسته به مقدار و نوع واحد زبانی در نظر گرفته شده برای تدریس متفاوت است. سطوح آموزش زبان عربی عبارتند از: آموزش واژگان، جمله یا ساختار زبانی، آموزش پاراگراف، آموزش سبک زبانی.
کلیدواژه ها
آموزش زبان عربی، آموزش مرحله‌ای، مرحله واژه‌آموزی.
وضعیت: پذیرفته شده