راهکارهای نوین برای تسهیل آموزش «اسم اشاره» در عربی پایه هفتم
کد مقاله : 1119-4ARCONF (R2)
نویسندگان
راضیه مظفری *1، فاطمه عسکری نجفی2
1استادیار گروه آموزش معارف اسلامی. تهران. ایران889-4665
2دبیر رسمی آموزش و پرورش،دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب دانشگاه تهران،پردیس فارابی قم، ایران
چکیده مقاله
مسأله: با توجه به پیچیدگی‌های مفهوم اسم اشاره در زبان عربی و چالش‌های دانش‌آموزان پایه هفتم در درک و یادگیری آن، این پژوهش با هدف شناسایی و ارزیابی راهکارهایی برای تسهیل آموزش این مفهوم حیاتی انجام شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه یک مدل آموزشی نوین و جذاب است که بتواند فرایند یادگیری قواعد اسم اشاره را برای دانش‌آموزان پایه هفتم تسهیل کرده و انگیزه آن‌ها را برای یادگیری زبان عربی افزایش دهد .روش شناسی: در این پژوهش از روش اقدام پژوهی بهره گرفته شده است. این روش به پژوهشگر اجازه می‌دهد تا در حین تدریس، مشکلات را شناسایی کرده و راهکارهای مناسب را طراحی و اجرا نماید. یافته‌ها: نشان می‌دهد که استفاده از روش‌های متنوع آموزشی از جمله ایجاد ارتباط عاطفی با دانش‌آموزان، به‌کارگیری روش اکتشافی، بهره‌گیری از شعر و داستان و تصویرسازی ذهنی، تأثیر بسزایی در تسهیل یادگیری قواعد اسم اشاره دارد. این روش‌ها نه تنها به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا مفاهیم را بهتر درک کنند، بلکه باعث افزایش انگیزه و علاقه آن‌ها به زبان عربی نیز می‌شود. نتایج: این پژوهش حاکی از آن است که با کاربست روش‌های نوین و جذاب آموزشی، می‌توان به طور قابل توجهی بر کیفیت یادگیری قواعد اسم اشاره در دانش‌آموزان پایه هفتم تأثیرگذار بود. این یافته‌ها می‌تواند برای معلمان و طراحان برنامه‌های درسی زبان عربی به عنوان یک راهنمای عملی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
اسم اشاره، زبان عربی، پایه هفتم، آموزش نوین
وضعیت: پذیرفته شده