تدریس زبان عربی به کمک هنر های تجسمی
کد مقاله : 1137-4ARCONF (R1)
نویسندگان
فاطمه بیلری *1، محمدتقی زندوکیلی2، ندا شادمهر2
1دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات عربی.
2دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده ادبیات, گروه زبان و ادبیات عربی, زاهدان, ایران.
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی روش‌های تدریس زبان عربی با استفاده از هنرهای تجسمی پرداخته و با رویکرد توصیفی-تحلیلی، اهمیت این شیوه را در فرآیند یاددهی و یادگیری تحلیل می‌کند. با توجه به چالش‌های یادگیری زبان عربی، استفاده از هنرهای تجسمی مانند نقاشی، عکاسی، مجسمه‌سازی و طراحی به‌عنوان ابزارهای آموزشی مؤثر و تأثیرگذار، می‌تواند به تقویت خلاقیت، حافظه و ارتباطات عاطفی زبان‌آموزان کمک کند. این پژوهش به روش‌های مختلفی مانند ترسیم واژگان، پروژه‌های عکاسی، کارگاه‌های هنری و اجرای نمایشنامه‌ها پرداخته و تأثیرات مثبت این فعالیت‌ها بر یادگیری زبان را بررسی می‌کند. نتایج نشان می‌دهند که استفاده از هنرهای تجسمی می‌تواند محیط یادگیری را جذاب‌تر و مؤثرتر کند و به یادگیرندگان این امکان را بدهد که با فرهنگ و تاریخ غنی عربی بیشتر آشنا شوند. این رویکرد نه‌تنها یادگیری زبان را تسهیل می‌کند، بلکه به ایجاد ارتباطات عمیق‌تری بین دانش‌آموزان و فرهنگ‌های مختلف نیز منجر می‌شود. به‌علاوه، این روش‌ها می‌توانند انگیزه یادگیری را افزایش دهند و مشارکت فعال دانش‌آموزان را در فرآیند یادگیری تشویق کنند. با فراهم کردن زمینه‌ای برای بیان خلاقیت و ایده‌های شخصی، هنرهای تجسمی می‌توانند به عنوان پل ارتباطی میان زبان‌آموزان و مفاهیم زبانی عمل کنند. در نهایت، این پژوهش بر اهمیت ادغام هنر در آموزش زبان تأکید دارد و پیشنهاد می‌کند که معلمان می‌توانند با استفاده از این ابزارها، تجربیات یادگیری معنادارتری را برای دانش‌آموزان خود فراهم کنند.
کلیدواژه ها
زبان عربی، هنرهای تجسمی، تدریس زبان عربی.
وضعیت: پذیرفته شده