بررسی ارتباط بین ارزشیابی و یادگیری خود تنظیمی در زبان عربی |
کد مقاله : 1138-4ARCONF (R2) |
نویسندگان |
حنیفه محمودزهی *، جواد غلامعلیزاده دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده ادبیات, گروه زبان و ادبیات عربی, زاهدان, ایران. |
چکیده مقاله |
این مقاله با روش توصیفی_ تحلیلی به بررسی ارتباط بین ارزشیابی و یادگیری خود تنظیمی در آموزش زبان عربی میپردازد. یادگیری خود تنظیمی به عنوان فرآیندی فعال و مسئولانه، به دانشآموزان اجازه میدهد تا در تعیین اهداف، برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پیشرفت خود مشارکت کنند. در این راستا، ارزشیابی به عنوان ابزاری کلیدی عمل میکند که با ارائه بازخورد مستمر و سازنده، به یادگیرندگان کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند و بر اساس آن به بهبود عملکرد خود بپردازند. این پژوهش، همچنین چالشها و موانع موجود در این ارتباط را بررسی میکند، از جمله عدم آگاهی معلمان از روشهای نوین ارزشیابی، فشار ناشی از آزمونهای استاندارد، و تنوع نیازهای یادگیری دانشآموزان. همچنین، فقدان منابع آموزشی و موانع عاطفی و روانی نیز به عنوان موانع مهم در این فرآیند مطرح میشود. نتایج حاکی از آن است که برای بهبود کیفیت آموزش زبان عربی و توسعه مهارتهای کلیدی یادگیرندگان، طراحی و اجرای ارزشیابیهای مؤثر و ایجاد یک محیط یادگیری حمایتی ضروری است. این رویکرد نه تنها به یادگیری مؤثرتر منجر میشود، بلکه زمینهساز موفقیتهای آینده یادگیرندگان خواهد بود. |
کلیدواژه ها |
آموزش زبان عربی، ارزشیابی، یادگیری خودتنظیمی. |
وضعیت: پذیرفته شده |