بررسی ارتباط بین ارزشیابی و یادگیری خود تنظیمی در زبان عربی
کد مقاله : 1138-4ARCONF (R2)
نویسندگان
حنیفه محمودزهی *، جواد غلامعلی‌زاده
دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده ادبیات, گروه زبان و ادبیات عربی, زاهدان, ایران.
چکیده مقاله
این مقاله با روش توصیفی_ تحلیلی به بررسی ارتباط بین ارزشیابی و یادگیری خود تنظیمی در آموزش زبان عربی می‌پردازد. یادگیری خود تنظیمی به عنوان فرآیندی فعال و مسئولانه، به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا در تعیین اهداف، برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی پیشرفت خود مشارکت کنند. در این راستا، ارزشیابی به عنوان ابزاری کلیدی عمل می‌کند که با ارائه بازخورد مستمر و سازنده، به یادگیرندگان کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند و بر اساس آن به بهبود عملکرد خود بپردازند. این پژوهش، همچنین چالش‌ها و موانع موجود در این ارتباط را بررسی می‌کند، از جمله عدم آگاهی معلمان از روش‌های نوین ارزشیابی، فشار ناشی از آزمون‌های استاندارد، و تنوع نیازهای یادگیری دانش‌آموزان. همچنین، فقدان منابع آموزشی و موانع عاطفی و روانی نیز به عنوان موانع مهم در این فرآیند مطرح می‌شود. نتایج حاکی از آن است که برای بهبود کیفیت آموزش زبان عربی و توسعه مهارت‌های کلیدی یادگیرندگان، طراحی و اجرای ارزشیابی‌های مؤثر و ایجاد یک محیط یادگیری حمایتی ضروری است. این رویکرد نه تنها به یادگیری مؤثرتر منجر می‌شود، بلکه زمینه‌ساز موفقیت‌های آینده یادگیرندگان خواهد بود.
کلیدواژه ها
آموزش زبان عربی، ارزشیابی، یادگیری خودتنظیمی.
وضعیت: پذیرفته شده