نقش یادگیری خودمحوری در آموزش زبان عربی |
کد مقاله : 1139-4ARCONF (R2) |
نویسندگان |
عبدالباسط کهرازائی *، محمدتقی زندوکیلی، ابوالحسن حیدری دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده ادبیات, گروه زبان و ادبیات عربی, زاهدان, ایران. |
چکیده مقاله |
یادگیری خودمحوری بهعنوان یک رویکرد آموزشی فعال، این امکان را به دانشآموزان میدهد که در فرآیند یادگیری خود مشارکت کنند و مسئولیت آن را بر عهده بگیرند. این رویکرد با افزایش انگیزه، تقویت مهارتهای تفکر انتقادی و توسعه مهارتهای خودتنظیمی، یادگیری معنادار و عمیقتری را فراهم میکند. با این حال، چالشهای متعددی وجود دارد که میتواند بر اثربخشی یادگیری خودمحوری تأثیر بگذارد، از جمله عدم آگاهی و تجربه، موانع فرهنگی، عدم دسترسی به منابع آموزشی، فشارهای اجتماعی و تحصیلی، و کمبود حمایت معلمان. همچنین، این پژوهش به تحلیل این چالشها و ارائه راهکارهایی برای غلبه بر آنها میپردازد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی _ تحلیلی به بررسی نقش یادگیری خودمحوری در آموزش زبان عربی و تأثیر آن بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان میپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد که برای بهرهبرداری مؤثر از مزایای یادگیری خودمحوری در آموزش زبان عربی، نیاز به طراحی برنامههای آموزشی و فعالیتهای یادگیری است که به یادگیرندگان کمک کند. در نهایت، این رویکرد میتواند به یادگیری عمیقتر و پایدارتر در زبان عربی کمک کرده و دانشآموزان را برای چالشهای آینده آماده سازد. |
کلیدواژه ها |
یادگیری خودمحوری، آموزش زبان عربی، چالش های یادگیری. |
وضعیت: پذیرفته شده |