بررسی قواعد کتاب عربی دوازدهم انسانی و روش های مناسب تدریس آنها (بر اساس اصول سازماندهی محتوای تایلر) |
کد مقاله : 1142-4ARCONF (R1) |
نویسندگان |
علی صادقی کرکی *1، محمد عرفان اسدی زرندی2 1دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان کرمان ـ پردیس خواجه نصیرالدین طوسی 2دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیر الدین طوسی کرمان |
چکیده مقاله |
در کتابهای درسی، بخش قواعد یکی از مهمترین بخشها جهت یادگیری مفاهیم صرفی و نحوی است. بدون آموزش صحیح قواعد، هدف برنامه درسی ملی از آموزش زبان عربی یعنی فهم قرآن و متون دینی محقق نمیشود. در پژوهش حاضر با توجه به اصول سازماندهی محتوای نظریهٔ تایلر بر اساس روش توصیفی – تحلیلی اشکالات بخش قواعد در کتاب «عربی، زبان قرآن (۳)» رشته ادبیات و علوم انسانی، مورد واکاوی قرار گرفته است و از آن جایی که شیوهٔ تنظیم قواعد در کتاب درسی به روش تدریس معلمان جهت میدهد، این مهم بر اساس روشهای تدریس قواعد، نقد و بررسی شده است تا با دستیابی به نقاط ضعف احتمالی به بهبود این منبع درسی در جهت تحقق اهداف برنامه درسی پرداخته شود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در بخش مذکور از این کتاب، اصل توالی به شکل خوبی رعایت شده است. رعایت اصل استمرار کاستی هایی دارد و اصل وحدت فقط در یک درس به صورت تام رعایت شده است. روش تدریس قواعد در کتاب درسی روش استقرایی است در حالی که با روش متن محوری بهتر میتوان به تحقق اهداف برنامه درسی ملی کمک کرد؛ بنابراین بهتر است روش متن محوری در توضیح قواعد، مد نظر مؤلفان قرار گیرد؛ اصل وحدت، میان متن و قواعد هر درس به طور تام رعایت شود و کاستیهای رعایت اصل استمرار رفع شود. |
کلیدواژه ها |
کتاب درسی عربی، تحلیل محتوا، اصول سازمان دهی محتوا، تایلر، روش های تدریس قواعد |
وضعیت: پذیرفته شده |