اثربخشی راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد در آموزش مهارت شنیداری عربی از نقطه-نظر اساتید |
کد مقاله : 1143-4ARCONF (R2) |
نویسندگان |
رویا معصومی گذرچی *1، سید عدنان اشکوری2، عبدالله حسینی3 1دانشگاه خوارزمی 2دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی 3دانشیار زبان و ادبیات عرب دانشگاه خوارزمی |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به بررسی میزان استفاده استادان زبان و ادبیات عرب در کلاس درس آزمایشگاه زبان عربی از راهبردهای یادگیری زبان «آکسفورد» و میزان اثربخشی این راهبردها از نظر استادان زبان عربی پرداخته است. روش پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق ساخته براساس نظریه راهبردهای یادگیری زبان «آکسفورد» است. جامعه آماری را 36 استاد درس آزمایشگاه زبان عربی در دانشگاههای دولتی ایران تشکیل دادند که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادههای گردآوری شده با توجه به نوع مسأله پژوهشی مورد مطالعه، با روشهای آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شد. مهمترین یافتههای پژوهش نشان دادند استادان این درس از راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد استفاده یکسانی ندارند و از راهبرد عاطفی و شناختی بیشتر استفاده میکنند. راهبرد اجتماعی نیز تقریبا در کلاس درس آزمایشگاه نادیده گرفته میشود. همچنین اثربخشی این راهبردها از نگاه استادان این درس یکسان نیست، آنها کارآمدی و تأثیر راهبردهای غیرمستقیم عاطفی را بیشتر و راهبرد غیرمستقیم اجتماعی را کمتر میدانند، در حالیکه برای تقویت مهارت شنیداری عربی به کارگیری تمامی این راهبردها یک نیاز مبرم است. |
کلیدواژه ها |
زبان و ادبیات عربی، مهارتهای زبانی، مهارت شنیداری، راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد، درس آرمایشگاه زبان عربی. |
وضعیت: پذیرفته شده |