بررسی سطح خوانایی کتاب عربی پایه هفتم از دیدگاه نظریه گانینگ
کد مقاله : 1162-4ARCONF
نویسندگان
حسن نجفی *
عضو هیأت علمی گروه آموزش زبان عربی
چکیده مقاله
توجه به سطح خوانایی کتاب به عنوان یکی از مهمترین ارکان تاثیرگذار در فرایند آموزش، ارتباط تنگاتنگی با کیفیت یادگیری نزد فراگیران مقاطع مختلف تحصیلی دارد. بنابر این روش‌های مختلفی برای تحلیل محتوای کتاب‌های آموزشی و بررسی سطح خوانایی آن جهت همسان‌سازی با پایه تحصیلی فراگیران وجود دارد که از جمله آن می‌توان به روش گانینگ اشاره کرد. پژوهش حاضر با استفاده از روش کمی و تکیه بر مبانی نظریه سطح خوانایی گانینگ، کتاب عربی پایه هفتم در دوره متوسطه اول در نظام آموزش و پرورش کشور ایران را مورد بررسی قرار داده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که سطح خوانایی متن و دشواری آن، در کتاب عربی هفتم از سطح فراگیران این پایه فراتر بوده وبا نشان دادن عدد بالاتر از سابقه و پایه تحصیلی فراگیران، دال بر این موضوع است که سطح دشواری و خوانایی متن برای دانش آموزان پایه‌های بالاتر تناسب دارد که این امر لزوم توجه به بازخوانی و بازنگری کتاب عربی را نشان می‌دهد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، متوسطه اول، کتاب عربی ، گانینگ
وضعیت: پذیرفته شده