راهبردهای بهینه‌سازی فرایند یادگیری در درس عربی مبتنی بر شیوه های تلفیقی فعال و هوش مصنوعی
کد مقاله : 1166-4ARCONF (R2)
نویسندگان
سیده فیروزه حسینی *1، سید امیر نبوی2
1دبیر رسمی آموزش و پرورش ناحیه یک ساری
2دانشجوی مهندسی کامپیوتر
چکیده مقاله
با توجه به تغییرات گسترده دنیای فناوری و نیاز مبرم به سازگاری با این تحولات، یادگیری مؤثر به عنوان یک استراتژی ضروری در آموزش مهارت‌های قرن حاضر شناخته می‌شود.این رویکرد، نه تنها به ارتقاء دانش و مهارت‌های فردی دانش‌آموزان کمک می‌کند؛ بلکه زمینه‌ساز توسعۀ مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی آن‌ها نیز می‌شود. اما سؤال اینجاست با توجه به تغییرات چشمگیری که در بازه زمانی کوتاه در دانش‌آموزان شاهد هستیم؛ چگونه می‌توان فرایند یادگیری را بهبود بخشید. پژوهش حاضر کوشیده است بر مبنای روش تحلیلی _ توصیفی و عملکردی به بررسی شیوه‌های فعال یادگیری در تعامل انسان و فناوری بپردازد. هدف این پژوهش ارائه راهکارهای مناسب و نوین، برای بهینه‌سازی یادگیری در درس زبان عربی است.در این راستا، تلاش شد تا با تحلیل فرایند یادگیری، روش‌هایی عملی برای ادغام شیوه‌های آموزش در فرآیند یاددهی‌ _ یادگیری ارائه شود. نتایج نشان داده است تلفیق شیوه‌های یادگیری فعال مانند بحث‌های گروهی، کارهای پژوهشی،شیوۀ مقایسه و الگو برداری، ایجاد چالش، بازی‌های آموزشی و هنرآوری به همراه کاربست انواع ابزارهای آموزشی و هوش مصنوعی؛ افزون بر شخصی‌سازی آموزش، امکان ساخت تجربیات یادگیری تعاملی و جذاب را نیز فراهم می‌آورد. فراگیران در جایگاه عاملان فعال با مشارکت فعالانه به افزایش دریافت اطلاعات، بهبود مهارت‌های تفکر انتقادی، خلاقیت،حل مسأله و تقویت روحیه همکاری خود کمک کرده و سبب تقویت یادگیری بهینه در خود می‌شوند.
کلیدواژه ها
درس عربی، روش‌های نوین تدریس،یادگیری فعال، فناوری، هوش مصنوعی
وضعیت: پذیرفته شده