فرایند برساخت و پیشبرد تدریس موفق در کلاس عربی
کد مقاله : 1170-4ARCONF (R4)
نویسندگان
محمد یعقوبی *
استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، کد پستی: 889-14665 ، تهران، ایران
چکیده مقاله
تعلیم زبان عربی در مدارس ایران علاوه بر اهداف متعدد علمی و آموزشی و اهداف دینی و معنوی، اهداف اقتصادی و ارتباطی و سیاسی نیز دارد و تلاش دارد که به رشد حیات روحی و هویتی و زیست این جهانی متعلمان این زبان کمک کند و راه حصول به این اوصاف و ویژگی ها را برای آنان هموار کند .علاوه بر این آموزش زبان عربی همیشه با چالش‌های متفاوت همراه بوده که رسیدن به اهداف آموزشی را دچار مشکل کرده است. موفقیت در این زمینه نیازمند امکانات مختلف است و رسیدن به هدف سختی‌هایی دارد که بخشی از آن می‌تواند با تلاش‌های معلم در کلاس‌داری و شیوه‌ی تدریس‌اش مرتفع شود. هدف پژوهش حاضر این است که ضمن شناخت و معرفی مشکلات موجود درکلاس عربی مدارس کشور با پیشنهاد راه‌حلها و ترفندهایی برای حل این معضلات که در حوزه تدریس و وضعیت بی میلی دانش‌آموزان به این درس وجود دارد چارهاندیشی کند . از این روش‌ها می‌توان به آموزش همراه با بازی، تغییر نگرش دانش آموز، ارزشیابی‌های مناسب و به جا، استفاده از فناوری در آموزش، آشنایی دانش‌آموز با تاریخ علم و ادب عربی و... اشاره کرد. پژوهش‌ حاضر ‌سعی ‌بر‌آن دارد ‌که ‌با‌ روش‌ تحلیل و تبیین‌ محتوا‌ی درسی و روش های کلاس داری و همچنین وتعیین وظایف معلم و دانش آموز، چالش‌های ‌آموزش ‌زبان‌ عربی ‌در‌ مدارس ‌ایران ‌را‌ مورد‌ واکاوی‌ قرار‌دهد.
کلیدواژه ها
آموزش، زبان عربی، فرایند برساخت، تدریس موفق
وضعیت: پذیرفته شده