ارائه راهکارهای نوین و فناوری‌محور در آموزش افعال ثلاثی.
کد مقاله : 1175-4ARCONF (R1)
نویسندگان
الهام بهی *
دانشجو معلم
چکیده مقاله
این پژوهش به تحلیل و ارزیابی روش‌های نوین تدریس افعال ثلاثی در زبان عربی می‌پردازد و تأکید ویژه‌ای بر استفاده از فناوری‌های آموزشی و شیوه‌های تعاملی در یادگیری این مقوله زبان دارد. افعال ثلاثی (مجرد و مزید)، با ویژگی‌های پیچیده خود همواره چالش‌های خاصی را در تدریس و یادگیری ایجاد می‌کنند. در دنیای امروزی، روش‌های سنتی تدریس به‌ تنهایی قادر به ارائه یک تجربه یادگیری عمیق و مؤثر برای زبان‌آموزان نیستند. از این رو، پژوهش حاضر ضرورت به‌کارگیری فناوری‌های نوین و روش‌های تعاملی در تدریس این افعال را به‌منظور تسهیل درک و تسلط بر ساختارهای پیچیده این افعال بررسی می‌کند. روش تحقیق این مطالعه به‌صورت کیفی و مبتنی بر تحلیل محتوا است. داده‌ها از طریق بررسی منابع علمی معتبرو مطالعه مقالات پژوهشی مرتبط با فناوری‌های آموزشی و تدریس زبان عربی جمع‌آوری شده است. فرضیه اصلی پژوهش بر این اصل استوار است که به‌کارگیری نرم‌افزارهای آموزشی، ابزارهای تعاملی و روش‌های مبتنی بر فناوری، می‌تواند فرآیند یادگیری افعال ثلاثی را تسریع کند و آن را از حالت خشک و خسته‌کننده به یک تجربه جذاب و کاربردی تبدیل نماید. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که به‌کارگیری فناوری‌های نوین در تدریس افعال ثلاثی، مانند استفاده از بازی‌های آموزشی و پلتفرم‌های تعاملی، نه تنها موجب افزایش انگیزه و مشارکت فعال دانش‌آموزان می‌شود بلکه باعث ارتقای درک مفهومی و کاربردی افعال در موقعیت‌های مختلف زبانی نیز می‌گردد.
کلیدواژه ها
فناوری‌های آموزشی، نرم‌ افزارهای آموزشی، شیوه‌های تعاملی، زبان عربی، افعال ثلاثی.
وضعیت: پذیرفته شده