« آموزش زبان عربی در نظام آموزش رسمی با استفاده از ظرفیت ها و برابری های دستور زبان فارسی با الگوی پیش سازمان دهنده ها از "دیوید آزوبِل" » |
کد مقاله : 1182-4ARCONF |
نویسندگان |
حبیب تقوائی *1، حجت رسولی2 1دبیر 2استاد دانشگاه |
چکیده مقاله |
آموزش زبان عربی در نظام رسمی آموزش و پرورش جایگاه مهمی دارد و دانش آموزان ایرانی از پایه هفتم تا پایان دوره متوسطه به مدت شش سال، به فراگیری این درس اشتغال دارند. موفقیت معلمان در آموزش زبان عربی به عنوان زبان دوم، در گِرو بهره مندی از یافته های علم «زبان شناسی شناختی» است که از دو علم زبان شناسی و روان شناسی شناختی تألیف یافته است. اینکه چگونه معلم زبان عربی با کمک علم «زبان شناسی شناختی» میتواند با استفاده از ظرفیت های زبانی و برابری های دستوری زبان فارسی، فرایند تدریس را تسهیل، معنادار و ماندگار نماید، موضوع این تحقیق است. این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی با استفاده از نظریه «پیش سازمان دهندهها» از «دیوید آزوبِل» کوشیده است با مراجعه به کتاب های درسی عربی و فارسی نشان دهد که ارائۀ پیش سازمان دهنده ها و استفاده از تجربیات قبلی دانش آموزِ فارسی زبان، تا چه میزان میتواند در معنا دار نمودن فرآیند یادگیری، موثر باشد. نتایج این تحقیق نشان داد که معلم زبان عربی، میتواند با طراحی دقیق آموزشی، با استفاده از پیش سازمان دهنده ها و ظرفیت ها و برابری های دستوری بین زبان فارسی و عربی، فرایند یادگیری را تسهیل و پایدار نماید. |
کلیدواژه ها |
آموزش زبان عربی، زبان فارسی، آزوبِل، پیش سازمان دهنده ها |
وضعیت: پذیرفته شده |