تقویت مهارت های اموزش زبان عربی در مدارس: چالش ها و راهبردهای نوین |
کد مقاله : 1185-4ARCONF (R1) |
نویسندگان |
مبینا گندمی * دانشجوی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
آموزش زبان عربی بهعنوان یکی از زبانهای پرکاربرد و تأثیرگذار در دنیا، اهمیت خاصی در ارتباطات فرهنگی، علمی و اجتماعی دارد. با وجود غنای این زبان، چالشهایی از قبیل عدم انگیزه دانشآموزان و شیوههای آموزشی سنتی وجود دارد که مانع از یادگیری مؤثر آن میشود. این مقاله به بررسی چالشها و راهبردهای نوین در آموزش زبان عربی میپردازد و اهمیت این زبان به عنوان ابزاری مؤثر در تبادل فرهنگی و علمی معاصر را مورد تاکید قرار میدهد. با وجود فراگیر بودن زبان عربی در جهان اسلام و تأثیراتش در علوم و هنر، چالشهایی همچون عدم انگیزه دانشآموزان و روشهای آموزشی سنتی مانع از یادگیری مؤثر آن شده است. در این راستا، مقاله به چندین راهبرد نوآورانه از جمله استفاده از فناوریهای دیجیتال، ایجاد محیطهای یادگیری مشارکتی در محتوای آموزشی اشاره میکند. از طریق کارگاههای گروهی، پروژههای پژوهشی و بازیهای آموزشی، میتوان انگیزه و مشارکت دانشآموزان را افزایش داد و درک عمیقتری از زبان و فرهنگ عربی فراهم کرد.در نهایت، مقاله تأکید میکند که برای تقویت آموزش زبان عربی، لازم است که معلمان و پژوهشگران به سمت رویکردهای متنوع و تطبیقپذیر پیش بروند و فضای یادگیریای ایجاد کنند که دانشآموزان در آن به راحتی یاد بگیرند و ارتباط برقرار کنند. این تغییرات، به ارتقاء کیفیت آموزشی و توسعه نسلی توانمند و خلاق در زبان عربی منجر خواهد شد. |
کلیدواژه ها |
اموزش زبان عربی، چالش ها، راهبردهای نوین، فناوری دیجیتال |
وضعیت: پذیرفته شده |