کاربست راهبردهای آموزشی مبتنی بر مغز در آموزش زبان عربی
کد مقاله : 1189-4ARCONF (R1)
نویسندگان
علی ابراهیمی نیا *
گروه آموزش روان شناسی و مشاوره ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران
چکیده مقاله
تلفیق دانش تربیتی با سایر علوم به ویژه علوم اعصاب مسیر دستیابی به اهداف تربیتی را هموار می‌کند. آگاهی از این که مغز آدمی چگونه کار می‌کند مناسب‌ترین استراتژی را در یادگیری برای ما نمایان می سازد. این مقاله به دنبال شناسایی راهبرد‌های مبتنی بر مغز برای به‌کارگیری در آموزش زبان عربی بود و از روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و استفاده از مرور منابع مرتبط شناسایی شده از طریق جستجو در پایگاه‌های علمی معتبر، برخوردار است. منابع شناسایی شده پس از مرور اولیه و حذف موارد تکراری و نامرتبط، مورد مطالعه و واکاوی قرار گرفت و راهبرد‌های قابل کاربست در آموزش زبان عربی شناسایی، خلاصه و دسته بندی شد. یافته‌های پژوهش نشان دهنده 24 اصل برگرفته شده از علوم اعصاب تربیتی است که در قالب چهار بعد اصول یادگیری مبتنی بر مغز، روش های یادگیری مغز محور، فرایند یادگیری مغز محور و عوامل مؤثر بر یادگیری مغز محور دسته‌بندی شدند. این مؤلفه‌ها می توانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم مبنای راهبردهای کاربردی در آموزش زبان عربی قرار گیرند. نتیجه بیانگر آن است که آگاهی دانشجویان از راهبرد‌های مبتنی بر مغز، پیش بینی کننده افزایش توان و شایستگی حرفه‌ای، شکل دهی یادگیری معنی دار و انطباق بیشتر مغز با اقتضائات آموزش زبان عربی است.
کلیدواژه ها
آموزش زبان عربی، راهبردهای آموزشی، یادگیری مغز محور
وضعیت: پذیرفته شده