شناسایی بدفهمی‌های عربی و عوامل بروز آن در دانش‌آموزان متوسطه دوم مبتنی بر تجارب زیسته دبیران عربی استان قم
کد مقاله : 1206-4ARCONF (R1)
نویسندگان
فاطمه علی پور *1، اعظم محمودی2
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران (نویسنده مسئول)
2گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، واکای تجارب دبیران عربی در زمینه شناخت بدفهمی‌های عربی دانش‌آموزان متوسطه دوم و عوامل بروز آن است. روش پژوهش، کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. جامعه تحقیق، شامل دبیران مدارس متوسطه دوم استان قم بود و نمونه‌ها به صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته عمیق بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از این پژوهش، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. براساس یافته‌های پژوهش، 159 مضمون پایه، 42مضمون سازمان‌دهنده و 3 مضمون فراگیر بدفهمی‌های عربی، عوامل بروز بدفهمی و راهکارهای رفع بدفهمی شکل گرفت. یافته‌ها در بخش بدفهمی‌ها شامل 32 مولفه ترجمه، فعل و انواع آن، ثلاثی مزید و مجرد، جمله فعلیه و اسمیه/ مبتدا و خبر، فعل مجهول، معرب و مبنی، انواع نقش فاعل و مفعول، مبتدا و خبر، جار و مجرور/ حروف جر و معنی آن، صفت و موصوف/ مضاف و مضاف‌الیه، ضمایر متصل و منفصل، اسم اشاره، ساعت، اعداد اصلی و ترتیبی، اسم تفضیل و اسم مکان، اسم فاعل/ مفعول/ مبالغه، اسلوب شرط، نوع فعل و صیغه فعل، اسم معرفه و نکره، مضارع التزامی، حروف اَن، کَی، لِ، لِکَی، حَتّیٰ، فعل امر و نهی، جمع مکسر، حروف «لَم، لِ، لا» بر سر مضارع ، افعال ناقصه، حروف مشبَّهة بالفعل، لای نفی جنس، حال، تحلیل صرفی، اعراب، اسلوب استثناء، مفعول مطلق و اسلوب نداء بوده است. همچنین 5 مولفه در بعد عوامل بروز بدفهمی و 5 مولفه در بعد راه‌کارها، شامل محتوا، معلم، دانش‌آموز، والدین و محیط، شناسایی شد.
کلیدواژه ها
بدفهمی عربی، دانش‌آموزان متوسطه دوم، تجارب زیسته، دبیران عربی
وضعیت: پذیرفته شده