تدریس ضمایر عربی با استفاده از گیمیفیکیشن |
کد مقاله : 1207-4ARCONF (R3) |
نویسندگان |
طاهره عبدالهی *1، فاطمه گلی2، مریم نصراللهی3 1گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 3دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
امروزه استفاده از روشهای نوین آموزشی بهویژه گیمیفیکیشن، در تدریس زبان های خارجی اهمیت ویژهای یافته است. این مقاله، به بررسی نقش گیمیفیکیشن در آموزش زبان های خارجی از جمله بحث ضمایر عربی میپردازد.گیمیفیکیشن بهعنوان یک روش خلاقانه، با بهرهگیری از عناصر بازی، جذابیت یادگیری را افزایش میدهد و مفاهیم پیچیده را سادهتر ارائه میکند .این پژوهش، علاوه بر معرفی روش گیمیفیکیشن، نمونههایی از بازیهای کاربردی از جمله (طیران الضمائر،دوران الضمائر، ضمائر وسطی....) برای تدریس ضمایر متصل و منفصل عربی را بررسی میکند. با معرفی بازی ها و تحلیل آنها،تلاش شده است که مزایا و چالش های این روش بررسی شود . یافتهها نشان میدهند که این روش میتواند تمرکز، انگیزه و یادگیری فعال را در دانشآموزان تقویت کند و فرآیند یادگیری را جذاب تر، مؤثرتروماندگارتر کند.هدف همه ی بازی ها یادگیری ضمایر متصل و منفصل عربی و تطابق این ضمایر با یکدیگر می باشد.دسته بندی بازی ها براساس :محل اجرای بازی (در کلاس یا خارج کلاس)، نحوه اجرای بازی (گروهی یا انفرادی)، نوع بازی براساس تحرک فراگیران (حرکتی جنبشی یا بدون حرکت)، و ماهیت بازی (معمایی یا غیر معمایی)، نوع بازی براساس استفاده از تکنولوژی و وسایل مورد نیاز( با استفاده از دست سازه، بدون استفاده از دست سازه و با وسایل ساده مثل ماژیک و تخته) سطح بازی (چالشی یا کم چالش)، تعامل اجتماعی(تعامل اجتماعی بالا یا پایین) و نوع برگزاری کلاس (آنلاین یا حضوری) می باشد. |
کلیدواژه ها |
گیمیفیکیشن، آموزش زبان عربی، ضمایرعربی،بازیهای آموزشی، روشهای تدریس. |
وضعیت: پذیرفته شده |